In september van dit jaar liet de Chinese regering verstaan dat het een plan op poten zet om de productie van voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden zo sterk mogelijk terug te dringen. BAIC (Beijing Automotive Group), een overheidsbedrijf dat auto’s bouwt, zal dit plan als eerste naar de letter volgen, zo blijkt uit een intentieverklaring.
Einde van de verbrandingsmotor
Concreet wil BAIC tegen 2025 de productie van auto’s met een verbrandingsmotor onder zijn eigen merken staken. Het doel is om tegen 2020 niet langer auto’s met een benzinemotor te verkopen in de stad Peking. Vervolgens hoopt de constructeur in de rest van het land te kunnen stoppen met de productie en de verkoop, ten laatste tegen 2025. Dat is uiteraard een kolossale uitdaging voor de vijfde grootste autobouwer van China.
Belangrijke samenwerkingen
Het idee is niet van de pot gerukt. De constructeur kan namelijk rekenen op belangrijke bondgenoten. Net zoals heel wat andere Chinese autobouwers werkt BAIC sinds jaar en dag samen met buitenlandse constructeurs. In het geval van BAIC zijn dat Hyundai en Daimler, twee autogroepen waar de elektrificering van het gamma geen vaag project meer is. Goed om weten is dat de verkoopcijfers van elektrische auto’s in China op een jaar tijd zijn verdubbeld tot 91.000 enkel in oktober – op 2,7 miljoen verkochte auto’s die maand.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!