Voor BMW is de strategie om zijn batterijcellen in eigen huis te ontwerpen en te produceren momenteel niet interessant. In München is men van mening dat het nog te vroeg is om een dergelijke industriële weg in te slaan, aangezien de batterijtechnologie zich de komende jaren sterk zal blijven ontwikkelen. Tussen lithium-ioncellen van de nieuwe generatie, LFP of solid-state batterijen blijven vragen bestaan over welke technologie op middellange of lange termijn het meest relevant zal zijn. Daarom geeft BMW er de voorkeur aan zijn accu's in eerste instantie te blijven betrekken van gespecialiseerde leveranciers.
Proeffabriek
Hoewel BMW zijn batterijcellen momenteel koopt van drie grote leveranciers (het Chinese CATL, het Koreaanse Samsung en het Zweedse Northvolt), wil de constructeur niet te ver achterblijven bij de concurrentie en gaat het zijn eigen proeffabriek bouwen om over concrete vergelijkingsgegevens te kunnen beschikken.
Assembleren in plaats van produceren
Terwijl zijn Duitse rivalen (Daimler met Automotive Cells Company, Volkswagen met Gotion High-Tech en Northvolt) geïnvesteerd hebben in fabrikanten van batterijcellen en van plan zijn verschillende gigafabrieken te bouwen, concentreert BMW zich momenteel op het opzetten van assemblagefabrieken voor batterijen in elk van zijn productievestigingen en laat het de celproductie over aan gespecialiseerde toeleveranciers.
Recordomzet en marges
Deze strategie lijkt vruchten af te werpen, aangezien BMW zijn waarderingsrecord van 6 jaar heeft gebroken met een aandelenkoers die steeg tot €99,3 nadat deze opmerkingen van de CFO werden verspreid door het agentschap Reuters. Daarna daalde de waarde weer tot 98,9 euro. Bovendien verkocht BMW voor het eerst in 5 jaar meer auto's dan zijn rivaal Daimler met 2,21 miljoen verkochte eenheden tegen 2,05 van Daimler.
BMW erkent echter dat de overgang naar elektrische auto's sneller verloopt dan aanvankelijk verwacht. De verkoop is in 2021 met meer dan 100% gestegen en die trend zou zich in 2022 moeten voortzetten. En dat ondanks het feit dat BMW een kleiner elektrisch gamma heeft dan de concurrentie, al waren ze er in München wel sneller bij met de i3 en i8. Daar komt echter verandering in, want er zou een elektrische variant van de 3 Reeks moeten komen (i3?), net als elektrische 5 en 7 Reeksen (i5 en i7).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!