De verdere ontwikkeling van batterijtechnologieën voor elektrische auto’s zou weleens gehinderd kunnen worden door een gebrek aan gespecialiseerd personeel. Drie grote Koreaanse batterijproducenten – LG Energy Solution, SK Innovation en Samsung SDI, die samen goed zijn voor een derde van de wereldwijde markt van EV-batterijen en onder andere leveren aan Tesla, Volkswagen en Ford – trekken aan de alarmbel, aldus Reuters.
Steeds nijpender
Volgens de Korea Battery Industry Association waren er in het Aziatische land eind 2020 zo’n 3.000 werknemers tekort met de juiste vaardigheden om nieuwe batterijtechnologieën, zoals vastestof- of solid state-batterijen verder te ontwikkelen. Met de toenemende elektrificatie van het wagenpark zal het probleem natuurlijk alleen maar nijpender worden, zeker nu ook de Amerikaanse Big Three op aansturen van president Joe Biden hebben beloofd er hun schouders onder te zetten. De European Battery Alliance schat dat er tegen 2025 zo’n 800.000 extra werkkrachten nodig zullen zijn in de sector.
Goed betaald
Gezien het huidige tekort heerst er op dit moment dan ook een personeelsoorlog in de sector, waarbij de grootste producenten onderzoekers en ingenieurs bij hun concurrenten wegkapen met interessantere voorwaarden en hogere lonen. Daarbij wordt gerecruteerd tot in de Verenigde Staten toe. Pas afgestudeerden met het juiste diploma kunnen in Zuid-Korea onmiddellijk aan de slag voor een jaarloon van zo’n 100 miljoen won (ongeveer 72.400 euro), meer dan 2,5 keer zoveel als het gemiddelde jaarloon in 2019, dat 37,4 miljoen won bedroeg. Jongeren die hun studiekeuze nog moeten maken, weten dus wat te doen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!