BMW heeft dus besloten om zich te richten op de zogenaamde digitale revolutie. En BMW ziet het groots want het heeft deze taak toegewezen aan voormalig Google-directeur Jens Monsees, die voortaan de post van vicepresident digitale strategie bekleedt bij BMW.
Revolutie?
Jens Monsees – die voor zijn Google-periode al bij BMW werkte – moet een radicale transformatie bij BMW in goede banen leiden. Het ontwerp, de productie, de technische ontwikkeling maar ook de verkoop en de back office worden gereorganiseerd. Die evolutie moet de competitiviteit van het merk verbeteren tegenover concurrenten die al bezig zijn met hun digitale revolutie.
Grote vrijheid
Volgens sommige bronnen zou Jens Monsees tijdens de eerste meetings al heel wat vrijheid gegeven hebben aan zijn medewerkers. “Tot vandaag werden de zaken sterk gestuurd door de ingenieurs. Nu evolueert het bedrijf richting informatisering. En dat zal met de benoeming van Jens Monsees nog versterken”, aldus een BMW-insider. Enkele domeinen die veranderen, zijn de verkoop op het internet en het gebruik van 3D-printtechnieken. “We willen de mogelijkheden van 3D-printen op grote schaal verkennen”, zegt een bron uit de omgeving van Jens Monsees.
Zoals de concurrentie
Deze nieuwe beweging van BMW om zich digitaal te versterken, volgt op gelijkaardige stappen van Volkswagen, dat Johann Jungwirth heeft benoemd, voormalig informaticaspecialist van Mercedes-Benz en Apple. Blijkbaar gaat iedereen dezelfde weg op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!