Klaus Fröhlich, ontwikkelingsverantwoordelijke bij BMW, heeft in de Amerikaanse pers aangegeven dat de constructeur uit München werkt aan een extreem flexibel platform waar vanaf 2020 het hele gamma gebruik van zou kunnen maken. Deze unieke architectuur zou aangepast zijn aan zowel benzinemodellen als hybrides en elektrische auto’s. Bovendien ondersteunt ze zowel voorwielaandrijving als achter- en vierwielaandrijving. Door de wagenbodem in te wisselen, is er bijvoorbeeld plaats voor batterijen, terwijl de ophanging en de botsbeschermingsstructuren overal dezelfde zijn.
Onzekerheden
Fröhlich legt uit dat deze keuze is ingegeven door de ‘onzekerheden’ over de toekomstige markt. Zal de klant de elektrische omschakeling maken of is hij conservatiever en houdt hij – op zijn minst gedeeltelijk – vast aan zijn verbrandingsmotor? Met deze architectuur kan BMW snel en gemakkelijk inspelen op veranderingen in de marktvraag of in de wetgeving. Bovendien kan de constructeur met dit platform zijn aanbod nog verder diversifiëren en zelfs Mini en Rolls-Royce zouden er gebruik van kunnen maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!