Tesla is een pionier op de markt van elektrische wagens en had als logisch gevolg een quasi-dominantie op de wereldwijde verkopen van deze markt. Maar de wurggreep verzwakt al met de komst van de 'traditionele' constructeurs op de EV-markt. Een tendens die zich zal blijven voortzetten volgens Oliver Zipse, CEO van BMW, die inschat dat Tesla een sterke groeivertraging zal kennen binnen de industrie. "Het zal voor Tesla niet gemakkelijk zijn om deze snelheid aan te houden, aangezien de rest van de industrie grote vooruitgang boekt", zegt Zipse.
De concurrentie aangaan
Hoewel Tesla nog een groei van 36% heeft gekend in 2020 tegenover 2019, zou deze curve afvlakken in 2021 en de volgende jaren. Met de ecologische normen die onder meer door de EU worden opgelegd, breiden de grote traditionele constructeurs hun elektrisch modelaanbod snel uit, waarbij sommigen zelfs specifieke merken oprichten, zoals Polestar bij Volvo en Ioniq bij Hyundai.
Anderen stellen zich dan weer tevreden met een aparte elektrische modelfamilie binnen het gamma, zoals de i-modellen van BMW, EQ bij Mercedes of ID bij Volkswagen. Anderen volgen dan weer het voorbeeld van Tesla door enkel nog volledig elektrische wagens te (zullen) bouwen, zoals Jaguar vanaf 2025. Zoveel nieuwe producten zouden ongetwijfeld een impact kunnen hebben op de verkoop van de Amerikaanse constructeur.
Natuurlijk breidt Tesla zijn eigen aanbod ook uit door in de komende jaren een instapmodel van minder dan 30.000 euro te lanceren, terwijl de Cybertruck ook binnenkort zal uitkomen. Maar zal dit voldoende zijn om stand te houden tegen de kolossen van de auto-industrie, die keunen steunen op hun technische en industriële ervaring, terwijl ze ook een sterker merkimago hebben in de ogen van twijfelende consumenten die nog terughoudend zijn in de aankoop van een EV?
Bluf of werkelijkheid?
Toch aarzelt het merk van Elon Musk niet om te zeggen dat het een jaarlijkse stijging van 50% verwacht voor de leveringen van zijn wagens dankzij de extra Gigafactories in Europa en Azië. Dat zou betekenen dat Tesla momenteel om industriële redenen niet aan de vraag kan voldoen en daardoor nog steeds een grote poule aan potentiële klanten heeft om aan te spreken. Volkswagen verwacht echter ook zijn EV-verkoop te verdubbelen in 2021, wat het Duitse merk dichtbij het door Tesla aangekondigde niveau van 750.000 geleverde wagens zou brengen. Iets waar de compacte SUV Model Y op basis van de bestseller Model 3 mee zou moeten helpen in Europa.
Toch blijven er twijfels bestaan. Het is bekend dat Elon Musk dol is op bombastische aankondigingen op Twitter, een kunst waarmee hij de positieve perceptie van zijn merk op de aandelenmarkt kan versterken. Maar daar staat tegenover dat de fabriek in Berlijn vertraging blijft oplopen bij de bouw en daarmee het productiepotentieel van Tesla beperkt. En hoewel de ID.3 een valse start heeft gemaakt met elektronische problemen, suggereren het reactievermogen van Volkswagen en de superieure bouwkwaliteit van het Duitse merk - hoewel ze nog steeds ver van de gebruikelijke normen van het merk ligt - dat Wolfsburg gemakkelijker zijn doelen kan behalen dan de Amerikaanse concurrent.
Als we naar de gegevens van JATO Dynamics kijken, is de ID.3 (die pas in de tweede helft van het jaar is gelanceerd) 54.000 keer verkocht in 2020, tegenover 85.000 Model 3's over heel het jaar, terwijl de eerste plaats voor de Renault Zoé is, met 99.000 verkopen. We zouden dus kunnen inschatten dat de 'Golf van de EV's' over een heel jaar 100.000 exemplaren zou kunnen verkopen, al zullen er ook een heel aantal pre-orders zijn geweest voor de lancering. Kortom, ook al haalt Tesla zijn vooropgestelde doelen, riskeert het merk nog steeds om zijn leiderspositie te verliezen in deze exploderende markt, zowel in termen van verkoop als in het rijke aanbod van alle andere constructeurs. Maar was dat ook niet het doel van Musk?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!