Volkswagen heeft dus noodgedwongen besloten om afstand te nemen van de diesel, het gevolg van Dieselgate en het gesjoemel met uitstootwaarden dat aan het licht kwam. De meeste verkoop wordt nog altijd gerealiseerd met diesels, hoewel hun aandeel slinkt. In Duitsland zijn nog altijd twee op de drie verkochte auto’s diesels. Volgens de topman van BMW, Harald Krüger, is de industrie helemaal nog niet klaar om dit motortype achter zich te laten, in tegenstelling tot wat Volkswagen wil doen geloven.
Einde van voordelen
Dit standpunt gaat uiteraard lijnrecht in tegen dat van Matthias Müller, de topman van Volkswagen, die zelfs een einde wil maken aan de fiscale voordelen voor diesels. In het Duitse dagblad Handelsblatt zegt Harald Krüger dat dit “vanuit het standpunt van de klant” niet acceptabel is. Het zijn ook de constructeurs zelf die zwaar verliezen als de diesel verdwijnt (snel verlies van restwaarde). Je moet ook weten dat BMW sterker afhangt van diesels dan Volkswagen, dat een hoger marktaandeel haalt met zijn benzinemotoren. Kortom, over het einde van de diesel is er verre van eensgezindheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!