Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Bugatti’s W16-motor nadert zijn einde

Geschreven door Olivier Maloteaux op 13-09-2018

De 16-cilinder in W van Bugatti, een echte kathedraal van een motor, staat op het punt te verdwijnen.

Deze motor vertegenwoordigt op zichzelf alles wat Bugatti zo buitenissig maakt, met zijn cilinderinhoud van 8 liter, zijn 16 cilinders die in een W-vorm zijn opgesteld, zijn 4 turbo’s en zijn vermogen van 1.500 pk in de recente Chiron. Deze motor zonder gelijke werd geboren in het hoofd van Ferdinand Piëch en onder de motorkap van de Veyron en beleeft nu naar verluidt zijn laatste jaren: “Er komt geen zestiencilinder meer”, zo heeft huidig Bugatti-baas Stephan Winkelmann letterlijk gezegd. Het klopt dat dit mechanische monster niet bepaald meer past in het huidige tijdsbestek. Het ligt voor de hand dat Bugatti deze motor zou vervangen door een hybride aandrijflijn, die een benzinemotor combineert met één of meerdere elektromotoren. Dat kan interessant worden. Ondertussen blijft de Chiron wel nog de W16 gebruiken, net zoals de nieuwe Divo overigens, die het ook tot 1.500 pk schopt. Dat zijn mooie juwelenkistjes voor dit verzamelstuk van een motor, maar het geheel kost wel 5 miljoen euro voor belastingen…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten