Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Carlos Tavares wil aparte, wereldwijde bestelwagentak voor Stellantis

Geschreven door Kevin Kersemans op 10-03-2022

Stellantis-CEO Carlos Tavares zou een afzonderlijke, wereldwijde tak voor bestelvoertuigen willen oprichten. Die zou de vrijheid krijgen om nieuwe technologieën te ontwikkelen en moet helpen om de omzet van de fusiegroep flink te verhogen.

Een wereldwijde, onafhankelijk opererende afdeling gewijd aan de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsvoertuigen (bestelwagens en pick-ups) voor al de merken van de groep: dat is wat Stellantis-opperhoofd Carlos Tavares volgens Automotive News Europe in de nabije toekomst wil. Die overkoepelende tak zou dan de vrijheid krijgen om zich bezig te houden met nieuwe technologieën voor bedrijfsvoertuigen, zoals brandstofcellen op waterstof of autonoom rijden.

>> Lees ook – Stellantis: geen bestelbusjes met verbrandingsmotoren meer in Europa

Hoewel slechts vijf merken van Stellantis bedrijfsvoertuigen in hun gamma hebben (Citroën, Fiat Professional, Opel/Vauxhall, Peugeot en RAM), is het segment erg belangrijk voor de fusiegroep: in 2021 voerde Stellantis het in Europa aan met een marktaandeel van 34 procent, en bovendien bouwt de groep ook bestelwagens voor Toyota – de ProAce City (Verso) en de ProAce (Verso).

Hogere winstmarges

De winstmarges in de bedrijfsvoertuigensector liggen hoger dan bij de gewone personenwagens, gezien de langere levenscycli en omdat bestelwagens eenvoudiger te bouwen zijn. Volgens analisten zouden de winstmarges voor bestelwagens in Europa op hetzelfde niveau liggen als die voor goed uitgeruste SUV's, aldus Automotive News Europe.

"Ons doel is eenvoudig: de onbetwistbare leider worden qua marktaandeel en qua winstgevendheid." (Carlos Tavares, CEO van Stellantis)

Het is niet duidelijk of Tavares de bedrijfsvoertuigendivisie volledig wil afscheuren van de personenwagenactiviteiten, zoals Mercedes dat vorig jaar heeft gedaan met zijn vrachtwagentak. In elk geval maakt de geplande wereldwijde bedrijfsvoertuigenafdeling deel uit van de wil om de omzet van de Stellantis-groep tegen 2030 te verdubbelen.

Om die ambities waar te maken wil Tavares in die tijdspanne liefst 26 nieuwe modellen lanceren, zowel bestelwagens als pick-ups. De huidige bedrijfsvoertuigentak van Stellantis wordt geleid door Xavier Peugeot, maar het is nog niet bekend of die dezelfde positie zal bekleden in de nieuwe plannen.

>> Lees ook – Opel lanceert Vivaro-e Hydrogen op waterstof & Productie Peugeot e-Expert Hydrogen gestart

Bron: Automotive News Europe

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten