Chinese bedrijven die werken aan elektrische of hybride mobiliteit zijn "meestal te klein en te verspreid", aldus Xiao Yaqing, China's minister van Industrie en Informatietechnologie. Hij vindt ook dat dit er te veel zijn. Het is moeilijk om hem tegen te spreken: China heeft momenteel ruim 300 merken van elektrische auto's. Een heel ecosysteem waarvoor duizenden onderaannemers, ontwerpbureaus en leveranciers nodig zijn. Geconfronteerd met deze overcapaciteit lijkt de Chinese regering te hebben ingezien dat veel merken onder deze omstandigheden niet concurrerend kunnen zijn.
Nu ligt de Volksrepubliek wel aan de basis van die wildgroei aan EV-constructeurs. De jongste jaren werden er miljarden uitgetrokken om de elektrische omwenteling te subsidiëren, een beslissing die een heleboel ondernemers tot actie verleidde. Maar nu moet er weer wat orde komen in de chaos.
Een propere lei
Peking moet daarom maatregelen nemen om het aantal bedrijven dat actief is in de sector van de geëlektrificeerde auto te verminderen. De minister wil "fusie- en herstructureringsinspanningen in de sector van de elektrische voertuigen aanmoedigen om de marktconcentratie te verhogen". Het is duidelijk dat een dergelijke versnippering niet helpt om de fabrikanten achter elk merk te identificeren, vooral in het buitenland. Bovendien ontstaat hierdoor een op de prijsgerichte concurrentie, die uiteindelijk de hele sector verzwakt. Deze besteniging van de spelers moet de reeds gevestigde merken consolideren en hun zichtbaarheid verbeteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!