De inschrijvingscijfers van nieuwe auto's zijn slecht. Dit heeft zowel te maken met de onzekerheden op de markt als met de chiptekorten die de industrie teisteren. Deze tekorten zorgen voor vertraging bij de productie van bestelde wagens, met als gevolg langere levertermijnen (en dus minder inschrijvingen). Klanten die de afgelopen weken en maanden een nieuwe auto hebben besteld, zijn zich hier pijnlijk van bewust. Geduld is hierbij een goede deugd. Waar komt dit tekort vandaan en wat zijn de gevolgen?
Ongunstige conjunctuur
Het tekort aan elektronische chips in de auto-industrie is te wijten aan een combinatie van factoren. Er was de pandemie, met de sluiting van verschillende autofabrieken in 2020 en een achterstand die niet kon worden weggewerkt, met name door de brand op 19 maart 2021 bij Renesas Electronics, een belangrijke leverancier in Naka, Japan. Verder hebben fabrieken in Taiwan hun productie moeten vertragen door een gebrek aan water voor de productie. Deze incidenten leiden tot een structureel verschijnsel: een wanverhouding tussen vraag en aanbod. De productie en de markt van microchips volgen een regelmatige cyclus van overproductie en onderproductie ten gevolge van onregelmatige investeringen in de industrie. Bovendien wordt deze "natuurlijke" golfbeweging verder vergroot door de hoger dan verwachte vraag als gevolg van telewerken en nieuwe elektronische behoeften. Dit beïnvloedt ook de prijzen.
5 miljoen minder
Dit tekort aan chips dwingt de autofabrikanten hun productielijnen te vertragen. Een Duits onderzoekscentrum in Duisburg heeft berekend dat in plaats van de 80 miljoen auto's die zonder de halfgeleidercrisis hadden kunnen worden geproduceerd, er in 2021 74,9 miljoen auto's de fabriek zullen verlaten. Een verschil van 5 miljoen auto's in vergelijking met de oorspronkelijke ramingen. Met als gevolg dat de markt een tragere groei meemaakt. Verwacht wordt dat het tekort aan chips tot 2022 zal aanhouden. De auto-industrie zou dus minstens 18 maanden moeilijkheden kunnen ondervinden om zich te bevoorraden. En dat is nog zonder een mogelijk tekort aan lithium-ioncellen als gevolg van een waarschijnlijke stijging van de vraag naar elektrische auto's vanaf 2022!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!