In 1994 introduceerde Citroën de Evasion, een praktische familiewagen met 7 zitplaatsen, ideaal voor grote gezinnen. Het was in feite een deel van een identieke vierling, die verder bestond uit de Peugeot 806, Fiat Ulysse en de Lancia Zeta. Hiermee wilden Fiat en PSA de concurrentie aangaan met de Renault Espace en ook de Amerikaanse Chrysler Grand Voyager, die de oversteek had gemaakt naar ons continent.
Van Picasso naar Spacetourer
Na de Evasion volgde de C8 (en de 807, Ulysse II en Phedra), maar Citroën begon ook kleinere MPV's te bouwen, beginnend met de Xsara Picasso en later de C4 Picasso, die in twee formaten uitkwam. Het is dat model dat uiteindelijk vervelde tot de C4 Spacetourer en de Grand C4 Spacetourer, het laatste traditionele MPV-model dat nog in het gamma overbleef. Tot nu, want Citroën kondigt aan dat de Grand C4 Spacetourer uit productie gaat in juli. De huidige orders worden nog gebouwd, daarna is het over en uit.
SUV-isering
De redenen zijn bekend, Citroën maakt er dan ook niet veel woorden aan vuil: "Omdat de behoeften en wensen van de klanten zijn veranderd, omdat de uitdrukking van moderniteit en meerwaarde nu door andere koetswerkvormen wordt gedragen en omdat de manier waarop we over mobiliteit denken evolueert, maakt de Grand C4 Spacetourer een eind aan zijn carrière." Kort samengevat: SUV's en bestelbreaks zijn nu populairder en het kost veel geld om EV's te produceren.
Het zijn dan ook die SUV's en busjes die het gat moeten vullen van de MPV. Citroën schuift de C5 Aircross, C5 X, de (ë-)Berlingo en de (ë-)Spacetourer naar voren als alternatieven. De eerste twee als ruimte en comfort prioritair zijn, de laatste twee als je echt meer zitplaatsen nodig hebt. Met het einde van de (Grand) C4 Spacetourer blijft er enkel nog Renault over als je een Franse MPV zoekt, maar haast je: ook de Scénic en Espace verdwijnen binnenkort. Die eerste komt wel terug als... elektrische SUV.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!