De onenigheid tussen Frankrijk en Nissan is ontstaan toen de publieke overheden besloten om hun aandeel in Renault op te trekken tot meer dan 15 procent. Met 19,7 procent kan de Franse Staat aanspraak maken op een dubbele stem. En dat deed de Japanners knarsetanden. Na 8 maanden van lange gesprekken behoudt Frankrijk zijn “dubbele stem” binnen Renault vanaf 16 april 2016, mits een plafonnering hier en daar. Nissan heeft nog altijd geen stemrecht in het kader van “autocontrole”, behalve in het geval van Franse inmenging.
Specifieke gevallen
De Franse Staat mag dan wel beschikken over een dubbel stemrecht onder de aandeelhouders van Renault, maar dit recht wordt wel geplafonneerd voor beslissingen die vallen onder de bevoegdheid van de gewone algemene vergadering. Deze plafonnering van de stemmen wordt echter opgeheven voor “situaties met een uitzonderlijk karakter”, zoals de aanpassing of de ontbinding van het fundamentele akkoord van de Alliantie, een overschrijding van 15 procent van de aandelen door een derde of wanneer Nissan zijn stemrecht bij Renault terugkrijgt.
Nissan mag niet stemmen
Als we rekening houden met de structuur van de Alliantie, waarin Renault 43,4 procent in handen heeft van het kapitaal van Nissan, dan heeft de Japanse constructeur, die nochtans 15 procent van Renault controleert, geen stemrecht. Deze “niet-activering” is een gevolg van een reglementering met betrekking tot interne controle. Nissan krijgt echter wat ademruimte. Op basis van een akkoord uit 1999 mag Renault zich niet moeien met het bestuur van Nissan. Mocht het Franse merk deze belofte verbreken, dan behoudt de Japanse constructeur zich het recht voor om eigenaar te worden van minstens 25 procent van de aandelen van het merk met de ruit. Het gevolg daarvan zou zijn dat het stemrecht van Renault bij Nissan wegvalt!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!