We spreken er al een tijdje over: de FM-radio zal binnenkort plaats maken voor de digitale DAB+-norm. Een verandering die een inmpact zal hebben op het luisteren naar de radio thuis, maar ook in de auto. Daarom eist de Europese Unie via richtlijn 2018/1972 van 11 december 2018 dat elke nieuw verkochte of geleaste auto vanaf 20 december 2020 door de constructeur uitgerust moet zijn met een DAB+-compatibele ontvanger.
Meer specifiek bepaald artikel 113 (§1, §2, bijlage XL en §3) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie dat: "De bepalingen inzake interoperabiliteit van radio- en televisieapparatuur voor consumenten verhinderen niet dat autoradio-ontvangers in voertuigen van categorie M in staat zijn via analoge terrestrische radio-uitzendingen geleverde radiodiensten te ontvangen en weer te geven, en die bepalingen beletten de lidstaten niet verplichtingen op te leggen om ervoor te zorgen dat digitaleradio-ontvangers in staat zijn analoge terrestrische radio-uitzendingen te
ontvangen en weer te geven."
Bye bye FM
Met een flinke groei van DAB+ in zicht, zou het niet zo lang meer moeten duren voor autoradio's geen FM-functie meer hebben. Een verandering die al een tijdje gaande is en waardoor al bijna 6 op de 10 nieuwe auto's in België tijdens de eerste helft van 2020 standaard uitgerust is met een DAB+-compatibele radio. 1 op de 3 heeft hem dan weer als optie, waardoor 92% van de nieuwe auto's (volgens JATO) uitgerust zijn met dit apparaat. Vanaf 20 december 2020 zullen dus alle nieuw verkochte auto's het hebben in hun standaarduitrusting, zoals al in Noorwegen het geval is. Zwitserland (96%), het Verenigd Koninkrijk (94%) en Italië (90%) zijn de andere 'goede leerlingen' op dit gebied.
Joost Kaesemans, communicatiedirecteur van Febiac, zegt: "Het is al een aantal jaar dat we een toenemende vraag naar DAB+-radio's kunnen zien. De markt heeft die vraag gevolgd en quasi alle nieuwe auto's verkocht in België beschikken nu over deze technologie, of ze nu standaard of optioneel aanwezig is. De nieuwe Europese richtlijn is in elk geval een belangrijk signaal voor de toekomst: het lijkt zeker dat FM zijn plaats zal moeten vrijmaken voor de digitale radio, en dat is goed, want automobilisten zullen kunnen genieten van een radio-ervaring in nog betere kwaliteit!"
Superieure kwaliteit
Maar wat brengt deze verandering van norm met zich mee? Eerst en vooral verlost DAB+ je favoriete radiozender van elk gekraak en de frequentiesprongen die typisch zijn voor FM. Elke DAB+-ontvanger kan echter ook FM ontvangen, waardoor er een soepele overgang mogelijk is en vooral het sterkste en meest efficiënte signaal kan worden gekozen op basis van je locatie, waarbij de ontvanger voor FM kan kiezen als DAB+ niet beschikbaar is of het digitale signaal niet krachtig genoeg is.
Eric Adelbrecht, gedelegeerd bestuurder van MaRadio: "DAB+ wordt nu stevig erkens als belangrijkste toekomstige Europese radiostandaard, een positie die wordt onderstreept door de Europese richtlijn die in werking treedt op 20 december, maar ook door de groeiende populariteit van DAB+-ontvangers en -autoradio's. In België geven de cijfers van WorldDAB al aan dat bijna 9 op de 10 nieuwe auto's standaard of optioneel is uitgerust met DAB+, we verwachten de 10 op 10 dan ook snel te halen."
Je hoeft echter niet te vrezen dat je heel binnenkort geen FM meer zal kunnen luisteren: pas wanneer meer dan de helft van het luisterpubliek via een digitaal kanaal naar de radio luistert (DAB+, internetradio), begint het afschakelplan voor FM in werking te treden, waarbij de zendmasten progressief worden afgebouwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!