De Dacia Spring Electric doet het uitstekend. Met ongeveer 20.000 verkochte exemplaren in de eerste helf van 2022 vertegenwoordigt de elektrische budget-SUV ongeveer 12% van de Europese verkoop van de Roemeense Renault-dochter. En dat is goed nieuws als je weet dat Europa zich voorbereidt om een volledige switch naar elekrische wagens.
BEKIJK OOK Video Dacia Spring Electric - in detail
Nu is Dacia niet van plan om zich te laten opjagen door dat Europese verkoopsverbod voor wagens met een verbrandingsmotor. Jawel, er wordt gewerkt aan een opvolger voor de Spring Electric. Dat wordt een compacte stadswagen die bouwt op het CMF-A-platform (dus niet op het CMF-B waarop Renault de R4 en R5 zet) en die in de loop van 2024 productieklaar zou moeten zijn. Maar voor een budgetconstructeur die zoveel mogelijk auto wil bieden voor zo weinig mogelijk geld, zijn EV's eigenlijk te duur.
2035
In afwachting van het moment waarop de elektrische auto echt betaalbaar wordt voor iedereen, is Dacia van plan om zo lang mogelijk modellen met verbrandingsmotor te blijven aanbieden. Tot op het moment waarop het van Europa echt niet meer mag (2035). Voor de niet-Europese markten, waar Dacia-modellen vaak als Renault verkocht worden, zou het nog een stuk langer kunnen duren vooraleer het portfolio volledig elektrisch wordt.
LEES OOK Nieuw logo en nieuwe identiteit voor Dacia
Dat wil niet zeggen dat Dacia geen inspanningen zou doen om die verbrandingsmotoren zo efficient mogelijk te krijgen. Zo zou er volop gewerkt worden aan geëlektrificeerde varianten van bestaande modellen. De Dacia Jogger zou in de loop van 2023 verkrijgbaar zijn als zelfopladende hybride, met E-Tech-technologie die geleend wordt van Renault. Ook de productiversie van de Dacia Bigster SUV zou verkrijgbaar zijn met hybride aandrijflijn.
Geen Lane Assist
Dacia-CEO Denis Levot deed ook opmerkelijke uitspraken over Lane Assist-technologie, die ervoor zorgt dat je een waarschuwing krijgt wanneer je je rijvak dreigt te verlaten. Technologie die ervoor zorgt dat Dacia-modellen kostbare punten verliest bij de Euro NCAP-quotering, want de Roemenen doen het nu eenmaal zonder.
LEES OOK Manifesto zet Dacia op weg naar de toekomst
"Waarom zouden we investeren in Lane Assist?", stelt Denis Levot. "Terwijl iedereen weet dat de meeste constructeurs die technologie meteen uitschakelen zodra ze in hun wagen gestapt zijn, omdat dergelijke Lane Assist vooral irritant is. Dan liever Dacia-modellen verkopen die een tikkeltje goedkoper zijn en hun bestuurder niet enerveren, toch?"
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!