Volkswagen heeft niet alleen zijn imago beschadigd en vele klanten teleurgesteld, het heeft zich ook de woede van de aandeelhouders op de hals gehaald, want zij zagen de koers van de Duitse gigant op enkele uren tijd met bijna 40 procent dalen. Volkswagen heeft hen nu officieel gemeld dat het niet kon anticiperen op zo’n daling. Het merk verdedigt zich zo tegen zijn aandeelhouders, die kritisch opmerkten dat Volkswagen veel te laat informatie gaf over de affaire. De Duitse groep presenteerde een gedetailleerd rapport over de verschillende stappen die geleid hebben tot dit gigantische schandaal.
Diesel boosten in de VS
Volgens het bericht van de groep, begon deze trieste affaire in 2005, toen de strategische beslissing genomen werd om de diesel te promoten in de VS. Omdat de uitstootnormen in de VS op dat moment zo streng waren, “besloot een groep ontwikkelingsmedewerkers, van wie de identiteit momenteel nog bepaald wordt, de software van de motor te veranderen”, legt Volkswagen uit.
Was Winterkorn al op de hoogte sinds 2014?
Het blijft natuurlijk een cruciale vraag wie op de hoogte was van deze elektronische ingreep. In hetzelfde (uitgebreide) bericht legt Volkswagen uit dat Martin Winterkorn, toenmalig CEO van de groep, een memo heeft gekregen in mei 2014 waarin onregelmatigheden gesignaleerd werden met de EA 189-motor tijdens tests van de California Air Resources Board (CARB). De groep preciseert wel dat het niet vastligt dat Martin Winterkorn kennis heeft genomen van deze memo. In november 2014 kreeg hij een tweede bericht over hetzelfde onderwerp.
Onder de radar
Blijkbaar passeerden deze waarschuwingen van het CARB ongemerkt. “Uit wat we momenteel weten, blijkt dat dit slechts één van de vele onderwerpen over de producten was en geen bijzondere aandacht heeft gekregen van het management”, verklaart de groep. Pas in de zomer van 2015 vroeg Winterkorn opheldering over de situatie. Uit deze interne studie zou de directie besloten hebben dat er met sjoemelsoftware gewerkt werd. Dat besluit kwam er pas in augustus 2015, tien jaar (!) na de beslissing om de diesels te promoten in de Verenigde Staten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!