Berlijn heeft besloten om de softwarecodes voor de verschillende motorinstellingen, waaronder ook de vervuilende uitstoot, nauwgezet te bestuderen. De constructeurs zullen verplicht worden om de informatie door te geven aan de KBA, de Duitse autoriteit voor het autoverkeer, die zich zal bezighouden met de controle van de motorsoftware van de constructeurs die actief zijn op het federale grondgebied. Deze beslissing is uiteraard een gevolg van het Volkswagen-schandaal.
Veralgemeende achterdocht
Het gesjoemel van VW heeft een domper gezet op de automobielindustrie en speelt Duitsland sterk parten. En om meteen schoon schip te maken hebben de Duitse autoriteiten, bij monde van de Duitse minister van Transport, Alexander Dobrind, besloten om alle constructeurs, en bijgevolg dus ook hun onderaannemers, te verplichten om een van hun kostbaarste geheimen prijs te geven: de motorsturing. Het is uiteraard de bedoeling om eventueel gesjoemel met de vervuilende en andere uitstoot op te sporen.
Verschillende maatregelen
Voor deze softwarecontrole zullen de Duitse autoriteiten experts moeten aanwerven met een indrukwekkend CV, want de vaardigheden die nodig zijn, blijken vrij uitgesproken. Bovendien vermeldt het communiqué van de Duitse minister ook “een compleet pakket maatregelen” om de risico’s op fraude tegen te gaan. Een van die maatregelen zou erin bestaan de constructeurs te verplichten om een soort wisselsysteem te voorzien, waarbij de werknemers die de waarden van de uitlaatgassen controleren en meten, regelmatig vervangen worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!