Het aantal elektrische auto's op de weg neemt maand na maand toe in Europa, China en Amerika, met een zeer duidelijke stijging in 2021. Sommige landen als Noorwegen, IJsland en Nederland zijn belangrijke markten geworden voor elektrische modellen. In China is de evolutie van de marktaandelen duizelingwekkend, met een stijging van de verkoop met 300% in 2021! Ook in de Verenigde Staten, Europa en Canada trekken deze auto's steeds meer bestuurders aan. Dit is echter niet echt het geval in Japan, dat er niet eens in slaagt het wereldwijde marktaandeel van 4% te evenaren, terwijl de meeste geïndustrialiseerde landen zelfs in de buurt komen van een gemiddelde van 10%.
Infrastructuurprobleem
Het land heeft dan ook slechte verkoopcijfers voor BEV's. Zelfs als alleen rekening wordt gehouden met geëlektrificeerde modellen, zoals EV Volumes doet, komen elektrische auto's in Japan nauwelijks voor op de hitlijsten, terwijl ze die in China domineren. De Japanse koper lijkt het meest aangetrokken tot "zelfladende" hybrides. Die waarvoor het niet nodig is om de stekker in de auto te steken, zoals Toyota lang geleden heeft gepionierd. Japan heeft een groot probleem: zijn steden. De woningen zijn zo dicht op elkaar gebouwd dat het voor veel inwoners onmogelijk is om thuis een oplaadstation te installeren. En zonder een persoonlijke of gemakkelijk toegankelijke laadpaal, is er geen elektrische auto mogelijk, of zelfs een oplaadbare hybride. Eens te meer het bewijs dat de elektrische auto een infrastructuur nodig heeft die (dringend!) moet worden ontwikkeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!