Op het Chinese sociale netwerk Weibo uitte Li Xiang, algemeen directeur van Li Auto, zijn bezorgdheid over de snel stijgende kosten van grondstoffen voor batterijen. De kosten zijn in het tweede kwartaal "grotesk" gestegen, zei hij. De prijs van lithium is in een jaar tijd verzevenvoudigd, die van kobalt verdubbeld en die van nikkelsulfaat met 50% gestegen. Het tekort aan grondstoffen, en de druk op de waarde ervan, betreft ook de materialen die nodig zijn voor anodes en elektrolyten, en meer in het algemeen voor de bouw van auto's. Andere grondstoffen, die de afgelopen jaren stabiel waren of goedkoper werden, vertonen vanaf 2020 of 2021 immers ook een stijgende tendens. Dat is met name het geval voor staal, aluminium en koper.
CATL en BYD duurder
CATL, de grootste leverancier van batterijen, heeft al een "dynamische" prijsaanpassing aangekondigd om een voldoende operationele marge te kunnen handhaven. BYD, een andere batterijgigant, heeft ook een verhoging toegepast, in de orde van grootte van 20%. Na een gestage daling van de prijs van batterijen zullen deze prijsstijgingen onvermijdelijk tot uiting komen in wat constructeurs van elektrische auto's betalen. En aan het eind van de keten zullen elektrische auto’s voor de consument (nog) duurder worden. In feite hebben verschillende Chinese merken deze stap al gezet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!