Ferdinand Piëch, die tegelijk een competente ingenieur en een autoritaire baas was, wil de 15,4 procent aandelen verkopen die hij bezit van Porsche SE, de familiale holding. Dat is een officieel bericht. Daarmee verkoopt hij feitelijk de 7,5 procent van de aandelen van de Volkswagen-groep die de Porsche-erfgenamen voor 52 procent beheren. Met die daad wordt het vertrek van de man bevestigd, die ongetwijfeld naar buiten werd geduwd als gevolg van Dieselgate. Hij heeft in elk geval de geschiedenis van de Volkswagen-groep getekend. Als neef van Ferry Porsche en kleinzoon van de ontwerper van de Kever redde hij de groep in 1993. Die verkeerde toen in moeilijkheden door de te hoge werkingskosten na de overname van Seat en Skoda. Ondanks zijn obsessie voor kostenbeperking had hij toch zijn stokpaardjes waarvoor het allemaal wat duurder mocht: Bentley, Lamborghini en… Bugatti.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!