De vroegere grote baas van Ferrari, Luca di Montezemolo, is altijd blijven weigeren om de productie van Ferrari op te drijven, onder het voorwendsel dat net het zeldzame karakter het merk zijn intrinsieke waarde verschafte. In 1999 was de productie beperkt tot 4.000 exemplaren, maar di Montezemolo heeft de cadans geleidelijk opgevoerd tot 7.000 auto’s per jaar, een grens die voor hem echter heilig was. Zijn plaatsvervanger, Sergio Marchionne, is duidelijk een andere mening toegedaan: hij kondigde aan dat Ferrari zijn productie tegen 2019 met 30 procent zou verhogen. Dat betekent dus ongeveer 9.000 exemplaren per jaar.
Voldoen aan de vraag
Sergio Marchionne gaf ook de redenen voor zijn keuze aan. Volgens hem mogen de Ferrari-klanten niet te lang op een nu al eindeloze wachtlijst blijven staan. De verhoging met 30 procent staat vermeld in de documenten die doorgestuurd werden naar de SEC, de beursautoriteit van Wall Street. In die documenten geeft Ferrari uitleg bij zijn toekomstige strategie en legt de constructeur onder andere uit dat hij tegemoet wil komen aan de sterk toenemende vraag in de opkomende landen. Hoewel deze aankondiging de investeerders zeker zal geruststellen, moeten de voorstanders van het zeldzame karakter van Ferrari wel nog overtuigd worden, ook al heeft het merk al aangekondigd dat het “de reputatie van exclusiviteit en zeldzaamheid” wenst te behouden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!