Als interim-CEO van Ferrari moet John Elkann - voorzitter van Fiat en Ferrari en hun belangrijkste investeerder - een vervanger vinden voor Louis Camilleri. Mike Manley, de huidige baas van Fiat Chrysler Automobiles, zou op de koppositie staan, maar zijn mindere kennis van het luxewereldje zou in zijn nadeel kunnen spelen. Voor Elkann blijft de keuze delicaat.
De man die alles kan
Mike Manley kwam aan het roer van FCA dankzij zijn werk om Jeep te versterken, het merk dat quasi de financiën van heel de groep op peil houdt. Maar hij viel ook op door zijn effectieve beheer sinds het begin van de Covid-19-pandemie. Hij heeft een uitstekende kennis van de groep, van de autowereld en zou Ferrari onder meer kunnen helpen in de transitie naar de elektrificatie van zijn gamma.
Nog een argument in zijn voordeel: het feit dat John Elkann hem liever niet ziet vertrekken naar de concurrentie. Het lijkt vast te staan dat Carlos Tavares, de huidige baas van PSA, de touwtjes zal overnemen van de Stellantis-groep (de fusie tussen PSA en FCA), waardoor Manley aan de zijlijn zou komen te staan. Hem aan het hoofd van Ferrari zetten zou daarom een mooie kans zijn.
De fijne kneepjes van luxe
Er is echter een belangrijk en essentieel element voor het runnen van een merk als Ferrari dat ontbreekt bij Manley: de kennis van het luxewereldje en de specifieke kenmerken ervan, des te meer voor een Italiaans merk. Een element dat Camilleri wel in handen had, hij was ook voorzitter van Philip Morris International, en dat hem in staat stelde de bedrijfsresultaten van het merk met het steigerende paard te versterken.
Herinner je dat de duizelingwekkende waardering van de aandelen van Ferrari, 45 keer de omzet van het bedrijf, vertrouwt op de status van zijn auto's als typisch Italiaans luxeproduct. Het belang ervan is dan ook erg groot. Naast andere wapenfeiten lanceerde Camilleri ook verschillende nieuwe modellen terwijl hij de leveringen binnen de perken hield en dus de zeldzaamheif van het product Ferrari beschermde.
Hiermee rekening houdend, weet Elkann dat hij misschien buiten de autowereld moet stappen om de gelukkige te vinden. Iets waar hij niet bang voor is, gezien de aanstelling van Davide Grasso aan het roer van Maseratie, terwijl hij voordien het sneakermerk Converse leidde, onder Nike. In deze optiek zou Andrea Guerra, kaderlid van LVMH en enkele jaren directeur van Ray-Ban Luxottica, een interessante optie zijn volgens de geruchten. De jacht is geopend!
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!