De Deutsche Umwelthilfe (DUH) laat nog maar eens van zich horen. Nadat de Duitse milieuvereniging eerder al de Renault Espace 1.6 dCi door de mangel haalde en de Fransman ervan beschuldigde 25 keer meer stikstofoxiden (NOx) uit te stoten, heeft ze het deze keer gemunt op de Fiat 500X, die 11 tot 22 keer de huidige norm zou overschrijden. De Deutsche Umwelthilfe preciseerde dat de testen uitgevoerd werden met een warme motor en dat de metingen acht keer werden herhaald.
Geen commentaar
Voorlopig weigert Fiat zich uit te spreken over de aantijgingen van de DUH. Op 2 februari verklaarde Fiat Chrysler Automobile (FCA) nog dat zijn voertuigen niet uitgerust waren met sjoemelsoftware zoals bij Volkswagen en preciseerde de constructeur dat de controlesystemen van de voertuigen op dezelfde manier werkten – onafhankelijk van de rijomstandigheden – in het laboratorium of op de weg.
Logisch gevolg
Nog meer koren op de molen in deze hele discussie dus, die – zoals we al vaker stelden – naast de kwestie is. Want natuurlijk is de uitstoot hoger zodra je je buiten de irrealistische toerentallen en optrektijden van de normprocedure begeeft. Buiten die homologatiezones is het trouwens prefect wettelijk om meer uit te stoten. Ook in deze kwestie geldt dus dat vooral het systeem dringend herzien moet worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!