Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De financiële toestand van de dealers: lagere marges

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-02-2016

Een analyse van de jaarrekeningen van 2.188 merkverdelers bevestigt dat de winstmarges dalen. De liquiditeit blijft wel op peil.

Traxio (de federatie van de autodistributie) heeft een rendabiliteitsstudie uitgevoerd bij erkende merkverdelers van auto’s en trucks. De economisch-financiële situatie van 2.188 verdelers van personenwagens, bedrijfswagens of wagens voor gemengd gebruik werd onder de loep genomen op basis van de jaarrekeningen van 2010 tot 2014. Hieruit blijkt een daling van de marges. De brutomarge verloor bijna 35 procent tussen 2010 (3,9 %) en 2014 (2,5 %). De nettomarge, die rekening houdt met de investeringen en afschrijvingen, verbeterde wel lichtjes in 2014. Maar de gemiddelde nettomarge bedraagt slechts 1 %. Het nettorendement na belastingen bedroeg 7,5 % in de periode 2010-2014, een daling van bijna 41 %. Bovendien halen de concessiehouders van bedrijfsvoertuigen doorgaans een hogere marge dan hun collega’s met personenwagens.

Verklaring

Volgens de studie kunnen meerdere factoren de rendabiliteitsdaling verklaren. Ten eerste is er het fenomeen van de downsizing: auto’s worden kleiner en hebben kleinere motoren, wat minder winst oplevert voor de concessiehouders. Er zijn ook hogere kosten door de grotere stock die nodig is. Gelukkig beperken de bedrijfswagens de schade. De milieunormen en de infrastructuur die nodig is om te voldoen aan de eisen van de automerken, zorgden voor zware investeringen. Bovendien worden de inkomsten na de verkoop beperkt door de langere onderhoudsintervallen en minder koetswerkherstellingen dankzij allerhande rijhulp- en navigatiesystemen. Dit veroorzaakt meer economische werkloosheid bij de garages.

Meest rendabele merken

De gegevens van de brutomarges voor 2014 zijn geruststellend voor de Volvo-verdelers, die met een gemiddelde van 4,47 % ruim op kop liggen. Dan volgen Volkswagen (2,72 %) en BMW (2,70 %). De mediaan is 2,35 %. De verdelers van Peugeot, Ford, Fiat en Citroën, achteraan het peloton, zitten onder de 2 %. Bij de nettomarges staat Volvo (2,99 %) nog altijd op kop, voor Mercedes (1,76 %) en BMW (1,72 %), met een mediaan van 1,23 %. Op het vlak van rendabiliteit na belastingen neemt BMW de leiding voor Volvo en Mazda. Bij de vrachtwagens steekt MAN er helemaal bovenuit met 11,81 %, terwijl Renault Trucks in het rood gaat (-1,44 %).

Leve Daihatsu

De gegevens over de liquiditeit en schuldgraad zijn heel gunstig voor de verdelers van Daihatsu. Logsch, want de Daihatsu-garages doen alleen nog de service na de verkoop. Ze verkopen alleen nog occasies, aangezien het merk niet meer verdeeld wordt bij ons. Er is geen nood meer aan investeringen, ze komen er dus beter uit. Zonder nieuwe producten moeten ze de komende jaren wellicht wel sluiten. De gemiddelde liquiditeitsratio (betalingsmogelijkheden op korte termijn) ligt op 1,38, waarbij elke ratio boven 1 betekent dat er genoeg capaciteit is om aan de betalingsverplichtingen te voldoen. Daihatsu haalt 2,79 en dan volgen de verdelers van auto’s zonder rijbewijs (2,22). Honda is derde met 1,77. We zien dat Seat, onderaan het klassement, het enige merk is dat onder de kritische grens blijft, met 0,93.

Schuldenlast en FITO-meter

De schulden zijn stabiel tegenover 2013. De garages van Daihatsu hebben weinig schulden … maar ook weinig toekomst. Dan volgen Honda, Suzuki en Chevrolet, nog een merk dat verdwenen is. De zwaarste schuldenlast dragen Jaguar Land Rover, Mitsubishi en Audi. In het algemeen hebben de Japanse en Franse merken minder schulden dan de premiummerken en de merken van de VW-groep. Tot slot analyseert de zogenaamde FITO-meter de financiële gezondheid van een bedrijf op basis van acht punten. En dat zorgt voor een opmerkelijk podium: Daihatsu, auto’s zonder rijbewijs en Chevrolet. Mazda, Renault en Suzuki volgen. Helemaal onderaan staan Jaguar Land Rover, Fiat (concessies met personen- en bedrijfsvoertuigen) en Volkswagen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten