De joint-venture Ford-SK Innovation mikt op wereldwijde productie van batterijcellen voor een totale capaciteit van 240 GWh. Dat komt overeen met tien fabrieken. De twee eerste productiesites worden in de Verenigde Staten opgericht, maar er staat ook een Europese vestiging op het programma.
Lokale productie
De Amerikaanse autobouwer en zijn Zuid-Koreaanse partner mikken op een totale productiecapaciteit van 240 GWh, waarvan 140 in de Amerikaanse markt. Alles zou ter plaatse worden gemaakt. De joint-venture wil tegen 2025 al een productiecapaciteit hebben van 60 GWh en zal later over de hele wereld uitbreiden, te beginnen in Noord-Amerika, de belangrijkste markt voor het merk met het blauwe ovaaltje.
Europa zou echter ook zijn eigen productiesites krijgen om een lokale dimensie te behouden. Dat is ook nodig om koolstofneutraliteit te kunnen bereiken.
Lees ook – Ford: 100% elektrisch in Europa vanaf 2030
Meer dan enkel batterijen
Het akkoord tussen de twee partijen gaat echter verder dan ‘enkel’ de productie van batterijcellen, want volgens Hau Thai-Tang (directeur van het platform voor producten en operaties bij Ford) wil de constructeur ook versnellingsbakken en elektromotoren voor zijn elektrische modellen gaan maken.
>>> Lees de test van de Ford Mustang Mach-E in AutoGids.
Verder zou de Amerikaanse autobouwer zelf software willen gaan schrijven en chips willen gaan produceren voor zijn toekomstige elektrische modellen om de integratie van deze elementen te kunnen integreren in het ontwikkelingsproces. Het is meteen een uitstekende manier om zich in te dekken tegen de tekorten die de autosector nu al een paar maand vleugellam maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!