Een lekkende koppakking en de grote motorpanne die erop volgt, is een nachtmerrie voor elke automobilist. Wie een Ford Focus RS uit 2016 heeft, riskeert dit nochtans. Meerdere eigenaars van de compacte sportieve berline stelden eerst problemen vast met het verbruik van de koelvloeistof (met de typische geur wanneer deze vloeistof ontsnapt), daarna een ontregelde motor en tot slot een verontrustende waarschuwing op het instrumentenbord. Ford heeft uiteindelijk toegegeven dat er een afdichtingsprobleem was met de motor.
Door een schroef
De Ford Focus RS en de Ford Mustang gebruiken allebei de 2.3 EcoBoost-motor. Maar bepaalde onderdelen zijn specifiek voor elk model, met name voor het koelcircuit. De Mustang-blokken hebben een kleine V-groef om de vloeistof te laten circuleren. Dat hebben de EcoBoost-motoren van de Focus RS niet, want die beschikken over een geboorde doorgang. De Focus heeft daardoor maar één schroef nodig en de Mustang twee. Er is dus een bijkomende opening op de koppakking van de Mustang. Kokende vloeistof kan vastraken tussen de pakking en het motorblok van de Focus. Dit verzwakt de pakking of kan scheuren in de cilinderkop veroorzaken, waardoor koelvloeistof lekt in de verbrandingskamer.
Fout van toeleverancier?
De constructeur geeft geen uitleg over de reden van het foute onderdeel. Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij een toeleverancier. De onderaannemer zou in 2016 koppakkingen van de Mustang geëtiketteerd hebben als stukken voor de motor van de Focus RS. Ford heeft alvast besloten om de herstellingen op zich te nemen bij bestuurders met dit probleem. Er is geen sprake van een terugroepactie. Eigenaars van de Focus RS wordt wel verzocht om op te letten voor voortekenen: een snelle daling van het koelvloeistofniveau of de aanwezigheid van witte rook in de uitlaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!