Het akkoord tussen Ford en Google betekent ook dat de constructeur verschillende Google-diensten zal kunnen gebruiken, waaronder de clouddiensten, en zal kunnen genieten van artificiële intelligentie in zijn wagens, maar ook in zijn fabrieken en concessies. Een integratie die zal helpen met de interactie tussen voertuigen, de continue evolutie (via over-the-air updates) en verbeteringen in de kwaliteitscontrole en de fabricageprocesen met zich meebrengt.
Toegevoegde waarde
De keuze voor Google voor de navigatiefuncties, de stembediening en de geconnecteerde diensten zal Ford een concurrentievoordeel opleveren, terwijl er ook ontwikkelingskosten worden bespaard in de gebieden waar de constructeur sowieso minder kundig is dan de digitale reuzen. Dat zegt ook Jim Farley, CEO van Ford: "Het is tijd dat Ford afstand neemt van de continue inzet in generische zaken waar we geen meerwaarde bieden, zoals de navigatiesystemen en een groot deel van de infotainmentervaringen in een auto."
Het Android Automotive-systeem van Google wordt ook al gebruikt in de Polestar 2 en Volvo XC40 P8, maar zou qua looks en functionaliteit kunnen genieten van specifieke aanpassingen voor (of door) Ford en Lincoln, het luxemerk van Ford in de VS. De klantgegevens blijven wel bewaard door Ford en Google, die beloven ze niet te delen met externe bedrijven. Klanten zullen natuurlijk nog steeds Apple CarPlay, Amazon Alexa en andere diensten gebruiken door hun toestellen te koppelen aan hun auto.
"Terwijl Ford de meest diepgaande transformatie in zijn geschiedenis ondergaat met elektrificatie, connectiviteit en autonoom rijden, vormt de toenadering tussen Googel en Ford een innovatiecentrale die echt in staat is onze klanten een superieure ervaring te bieden en onze activiteiten te moderniseren", zegt Farley nog.
Samenwerking
Het partnerschap gaat verder dan zomaar de levering van het Android Automotive-systeem van Google aan Ford. Samen vormen ze Team Upshift, een samenwerking die gericht is op de ontwikkeling van aanvullende diensten voor de autonome bedrijfsvoertuigen die Ford vanaf 2022 lanceert, maar ook om klanten een persoonlijkere ervaring te bieden.
Tenslotte is deze samenwerking tussen Google en Ford het antwoord op het akkoord tussen General Motors en Microsoft, die samenwerken voor de cloudcomputingmogelijkheden van Azure voor Cruise, de tak voor autonome voertuigen van GM.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!