De historisch grote autobouwers kijken met enige afgunst naar de dolgedraaide marktwaarde van elektrische autobouwers als Tesla, Lucid of Rivian. Fords grote baas Jim Farley overweegt daarom om de elektrische activiteiten van de fabrikant af te scheiden van de klassieke (oftewel verbrandingsmotoren). Door die operatie zou Ford zijn elektrische afdeling apart kunnen aanbieden op de beurs.
Door die scheiding zou de EV-divisie maximaal kunnen profiteren van de financiële dynamiek en de industriële vrijheid van een opstartende onderneming. De klassieke afdeling kan zich dan anderzijds kunnen toeleggen op het verder optimaliseren van de bestaande verbrandingsmotoren, zonder rekening te moeten houden met de hoge ontwikkelingskosten van de energietransitie. Tegelijk zou het geleidelijk afronden van die klassieke activiteiten in die onafhankelijke entiteit qua sociale kosten de elektrische ontwikkelingen niet in de weg lopen.
Druk van Wall Street
Het is vooral de druk van de financiële markten, Wall Street op kop, die hier speelt. Deze operatie zou Ford beter wapenen om te kunnen groeien in een sector die in vele opzichten fundamenteel aan het veranderen is. In de huidige structuur heeft Ford niet dezelfde toegang tot financiering als een autobouwer genre Tesla, gezien banken en investeerders daarin op korte termijn een snellere en grotere waardestijging zien.
Dit plan in de praktijk omzetten, is evenwel een ander paar mouwen. De Ford-familie, die 40% van de zeggenschap heeft in de beheerraad, is volgens anonieme bronnen geen voorstander van deze scheiding. Ongetwijfeld maakt zij zich zorgen over het ontstaan van een nieuwe divisie waarover zij minder zeggenschap heeft, maar die wel de toekomst van de onderneming gaat bepalen.
Update 2/3/2022
Op woensdag 2 maart 2022 bevestigde Ford dat het zijn "elektrische voertuigen" en "voertuigen met verbrandingsmotor" (met inbegrip van hybrides) gaat opsplitsen in twee afzonderlijke en onafhankelijke entiteiten binnen het bedrijf. De Amerikaanse reus zal dus geen eigen nieuw elektrisch merk oprichten, maar alles onder de paraplu van het historische bedrijf houden. Dit manoeuvre moet de EV-tak in staat stellen zijn ontwikkeling op technisch, industrieel en financieel vlak te versnellen en zo Tesla bij te benen in de strijd om de suprematie op de wereldmarkt voor elektrische voertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!