Met het plan ‘France 2030’ zal Frankrijk 30 miljard euro investeren ter ondersteuning van de Franse industrie en de elektrificatie van het wagenpark, met inbegrip van de transportsector, de sector voor hernieuwbare energie, robotica en ook de ontwikkeling en productie van halfgeleiders. Het is de bedoeling de industriële achteruitgang van het land, die enkele jaren geleden is begonnen, om te buigen en het concurrentievermogen en de productiviteit van Frankrijk te herstellen ten opzichte van de concurrentie uit Europa, de Verenigde Staten en vooral Azië in een snel veranderende automobiel- en mobiliteitsindustrie.
"Ik wil dat we naar de toekomst kijken en onze zwakheden en sterke punten zien. Het land moet meer produceren. We hebben een industrieel antwoord nodig op de uitdaging van de nieuwe vervoermodus." (Emmanuel Macron, president van Frankrijk)
2 miljoen elektrische voertuigen
Dit plan ‘France 2030’ gaat gepaard met een streefdoel qua productiecijfers. Voor Emmanuel Macron moet de Franse auto-industrie in staat zijn om tegen 2030 2 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Maar de inspanning zal niet alleen betrekking hebben op autofabrieken. Het gaat ook om de ondersteuning van inspanningen op het gebied van batterijproductie, onderzoek en ontwikkeling van technologieën in verband met "schone" mobiliteit, en de levering van duurzame energie, met het oog op het koolstofvrij maken van de Franse industrie.
30 miljard aan investeringen
Het opgezette plan voorziet in een investering van 30 miljard euro tussen verschillende sectoren om als volgt steun en globale oplossingen te bieden:
- 8 miljard euro voor kernenergie, waterstof en hernieuwbare energiebronnen.
- 6 miljard voor robotica.
- 5 miljard voor industriële start-ups
- 4 miljard voor vervoer en mobiliteit, met als doel de productie van 2 miljoen elektrische en hybride voertuigen en de eerste vliegtuigen met lage emissie.
- 2 miljard voor opleiding in snelgroeiende sectoren.
- 1,5 miljard voor "moonshot"-projecten: virtuele realiteit, culturele productie en diepzee-exploratie.
- 1,5 miljard voor de voedsel- en landbouwsector.
Auto's en batterijen
Dit plan komt op een moment dat Franse autoconcerns reeds initiatieven hebben gelanceerd om de vaderlandse auto-industrie te herontwikkelen rond de elektrische auto. Dat geldt zowel voor Renault met de oprichting van zijn ElectriCity-divisie die zich toelegt op de productie van elektrische voertuigen in het noorden van Frankrijk of Stellantis via een joint venture met TotalEnergies voor de ontwikkeling van batterijcellen en de oprichting van een 'gigafabriek' in Frankrijk.
>> Lees ook – PSA en Total samen voor batterijen
De twee andere o economisch en industrieel vlak cruciale sectoren hebben betrekking op elektronische chips en robotcomponenten, die 6 miljard euro steun zullen ontvangen, en duurzame energieproductie (8 miljard euro aan investeringen).
Ondersteuning van kleine bedrijven
In tegenstelling tot eerdere herstelplannen zal ‘France 2030’ naar verwachting echter voor een andere aanpak kiezen, door meer steun (bijna 50% van de investeringen) te verlenen aan kleine bedrijven, startende ondernemingen enzovoort, in plaats van alleen aan de grote Franse industriële namen. Eén voorwaarde is echter dat de te steunen bedrijven een ecologisch verantwoorde en duurzame aanpak moeten volgen, anders zullen de middelen aan andere worden toegewezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!