De Europese Unie wil zijn klimaatdoelstellingen versnellen en heeft een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 aangekondigd. Frankrijk verzet zich echter tegen deze maatregel, die het land beschouwt als een groot gevaar voor de auto-industrie en op socio-economisch vlak. Frankrijk wil dus een meer soepele doelstelling tegen 2030, met een lagere levensduur van de plug-in hybrides.
100.000 jobs verloren
De EU wil tegen 2030 een uitstootvermindering van 65% bereiken voor wagens, met een totaal verbod op uitstootwagens vanaf 2035. De huidige objectieven spreken over een vermindering van 37,5% tegen 2030. Een versnelde planning die niet goed uitkomt voor Frankrijk, dat eerder pleit voor een vermindering van 55% tegen het einde van het decennium, terwijl het land ook de plug-in hybrides nog op de markt wil houden na 2035.
Frankrijk neemt dit standpunt in om de sociaal-economische belangen te verdedigen, aangezien het afstappen van de verbrandingsmotoren tot een verlies van wel 100.000 banen zou kunnen leiden, in een land waar de auto-industrie ongeveer 190.000 rechtstreekse jobs vertegenwoordigt. Volgens het Plateforme Automobile (PFA), de grootste Franse lobbygroep van de autosector, vereist de productie van elektrische wagens en watertofauto's minder mankracht dan die van hybrides en wagens met een dieselmotor, wat dit massale banenverlies zou verklaren.
Gemeenschappelijk front
Dit verzet tegen de beslissingen van de EU komt na een bijeenkomst tussen de Franse regering en haar president Macron, en de vertegenwoordigers van de autoconstructeurs en de leveranciers binnen de Franse industrie: Stellantis (moederhuis van PSA), Renault, Cie Plastic Omnium, Faurecia en Valeo, net als de vakbondsvertegenwoordigers uit de autosector.
Jean-Marie Robert, vertegenwoordiger van de vakbond CFDT, verklaart: "We weten dat er geen andere keuze is dan over te schakelen naar elektrische wagens. Wat belangrijk is, is dat we ons kunnen voorbereiden."
Noodzakelijke investeringen
Volgens het PFA is tussen nu en 2025 een investering van ongeveer 17,5 miljard euro nodig om de versnelde ontwikkeling van batterijen (ontwerp en productie), van het laadnetwerk, de productie van groene waterstof en de implementatie van ondersteunende diensten waar te maken.
Stellantis heeft van zijn kant onlangs plannen aangekondigd om 30 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens. Een budget dat zal worden toegewezen naar de commerciële gebieden waar de vraag naar dit soort voertuigen het grootst is, maar ook waar de steun van de overheid en de druk van de wetgeving het grootst is.
Zijn grootste concurrent op de Franse markt, Renault, wil een industrieel centrum ontwikkelen dat gewijd is aan elektrische mobiliteit in het noorden van Frankrijk, met de naam ElectriCity en met als doel 90% elektrisch te worden tegen 2030. Over het algemeen zit Frankrijk in een race tegen de klok om Duitsland, de Verenigde Staten en Japan in te halen, die meer geautomatiseerde fabrieken hebben en daardoor minder werknemers per product nodig hebben. Bovendien zijn de kosten van een Franse werknemer nog steeds hoger dan die van een Oost- of Zuid-Europese.
Bronnen: Automotive News, Bloomberg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!