In zijn streven naar koolstofneutraliteit heeft Volvo besloten de voorkeur te geven aan lokale productie voor meer efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid. Als onderdeel van die strategie zal de Zweedse constructeur in Europa een gloednieuwe fabriek bouwen voor de productie van batterijen. Een van de meest geloofwaardige kandidaten is Gent, dat al een productiesite heeft voor de SUV XC40en de nakende C40.
>> Lees ook – Volvo Gent goes electric
Voor Volvo zullen drie criteria essentieel zijn bij het kiezen van de bouwplaats voor deze toekomstige Europese gigafabriek: de beschikbaarheid van voldoende groene energie, de prijs van die energie en de aanwezigheid van gekwalificeerd personeel. En de Zweedse fabrikant zal zijn beslissing onpartijdig nemen – de Belgische nationaliteit van Volvo's hoofd van de wereldwijde productieactiviteiten, Geert Bruyneel, levert Gent dus geen voordeel op.
Gent versus Göteborg
Bovendien is het voor Volvo belangrijk dat de productielocatie voor de accu's zo dicht mogelijk bij een fabriek ligt waar Volvo's worden geproduceerd. Dat verklaart waarom Gent en Göteborg tot de favorieten behoren om het contract in de wacht te slepen. Bovendien heeft Volvo Gent zich geëngageerd om tegen 2025 CO2-neutraal te zijn. Het valt nog te bezien of de Gentse regio, en België als geheel, in staat zal zijn voldoende groene energie te produceren en tegen een concurrerende prijs aan te bieden om aan twee van de drie sleutelcriteria te voldoen.
Met een productie van 300.000 tot 400.000 batterijpacks per jaar zal Volvo's toekomstige gigafabriek niet minder dan 3.000 banen opleveren. Werkvolk dat goed gekwalificeerd zal moeten zijn. Maar de Gentse regio, met andere werkgevers zoals ArcelorMittal en Volvo Trucks (dat geen banden meer heeft met Volvo Cars), is bijzonder competitief op dit gebied. Volvo Gent biedt daarom via zijn partner Randstad aantrekkelijkere tijdelijke contracten aan, om kandidaten te kunnen aantrekken en de meest overtuigende te kunnen behouden.
Valorisatie en concurrentie
Voor Volvo is de inzet cruciaal en volledig passend in de strategie van de onderneming, die voor haar beursgang een waardering van tussen de 16 miljard en 20 miljard euro hoopt te krijgen. Die raming is gebaseerd op de waarde van andere "uitsluitend elektrische" constructeurs zoals Tesla, Nio of zustermerk Polestar. Het doel zou zijn om 2,5 miljard euro vrij te maken uit die operatie, waardoor het aandeel van eigenaar Geely zal dalen van 100 naar 87%.
>> Lees ook – Polestar trekt naar de beurs
Volvo is zich ervan bewust dat het verder moet kijken dan de eigen autoproductie en zal zich niet tevredenstellen met de productie van batterijen voor zichzelf. Het heeft reeds overeenkomsten gesloten met lokale producenten, waaronder Northvolt voor Europa, om extra productie voor Volvo, maar ook voor andere constructeurs te verzekeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!