Hoewel Apple regelmatig de geruchten voedt over zijn komst op de automarkt met Project Titan, hetzij met een eigen autonome en elektrische wagen, hetzij als leverancier van de besturingssystemen, wil zijn Chinese concurrent Huawei niet treuzelen en al eind dit jaar een eerste elektrische model op de markt brengen, alvorens het aanbod nog verder uit te breiden.
Chinese macht
Volgens het persagentschap Reuters zou de technologiereus Huawei, wereldwijd bekent om zijn smartphones, ambities hebben om de automarkt te bestormen. De idee zou zijn om te genieten van de grote Chinese auto-industrie om een volledig gamma aan elektrische (en autonome?) modellen aan te bieden, waarvan het eerste model al eind 2021 zou uitkomen.
De wens zou komen door twee hoofdredenen: de zin om Apple voor te zijn en een zoektocht naar andere markten die minder gevoelig zijn voor de chiptekorten die nu wereldwijd heersen. Reuters citeert onder meer Dan Wang, analist bij onderzoeksbureau Gavekai Dragonomics, die bevestigt dat "de nieuwe Amerikaanse restricties op hafgeleiders van Huawei het bedrijf hebben gewurgd", waardoor het gedwongen werd om andere ontwikkelingspistes te bevaren, waaronder dus ook de auto.
Een auto ontwikkelen op zo'n korte termijn lijkt echter utopisch. Toch heeft de Chinese industrie ons al heel wat mogelijkheden getoond en kan er worden gerekend op een gigantisch aanbod van plaatselijke constructeurs en start-ups die de nieuwste EV's en technologie aan boord hebben. Als Huawei eigen modellen zou aanbieden, zou het waarschijnlijk een samenwerking zijn met een bestaande Chinese constructeur. Volgens Reuters zouden de gesprekken al ver gevorderd zijn met Changan Automobile, partner van Ford voor de productie van de Mustang Mach-E in China. Maar een andere piste zou betrekking hebben op een andere grote speler in de Chinese autosector: BAIC en zijn tak BluePark New Energy Technology.
Laag profiel
Bij Huawei wordt er geweigerd in te gaan op de geruchten, al worden er ook geen dueren gesloten met de mededeling: "Huawei is geen autoconstructeur. Maar met de ICT hebben we wel als doel een leverancier te worden van digitale onderdelen die gericht zijn naar de auto en de nieuwe toegevoegde componenten, waardoor de autoconstructeurs betere wagens kunnen bouwen."
Voorlopig wijzen de geruchten nog op de productie van een eerste, intern ontwikkeld model dat eind dit jaar op de markt zou kopen, gericht op een groot publiek dankzij schappelijke prijzen. In eerste instantie enkel voor de Chinese markt, wat ook deels de ontwikkelingssnelheid zou kunnen verklaren. We weten al dat China zeer ver staat in de ontwikkeling van LFP-batterijen die minder kosten en dus ook voor goedkopere EV's kunnen zorgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!