Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Meer inschrijvingen in Europa in februari

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-03-2016

In februari 2016 steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in Europa met 14,3 procent tegenover februari 2015. Het is de dertigste opeenvolgende groeimaand. De goede gezondheid in februari is vooral te danken aan Italië.

1.056.902 nieuwe auto’s werden in februari 2016 ingeschreven in de Europese Unie. Dat is 14,3 procent beter dan in februari 2015. Dit jaar was er wel een extra dag. Maar ACEA, de vereniging van Europese autobouwers die de gegevens verzamelt, zegt dat de stijging ook te danken is aan lage intrestvoeten en aan de goede gezondheid van de Italiaanse markt. Sinds het begin van dit jaar bedraagt de stijging in de Europese Unie 10,1 procent.

Grote landen doen het goed

Italië kende in februari een groei van 27,3 procent. Grote landen die de Europese verkoop trekken, zoals Frankrijk (+13%) en Duitsland (+12%), dragen ook bij tot het goede algemene resultaat. En ook Spanje doet het weer goed, met een toename van 12,6 procent. In België bedraagt de groei 11,7 procent. In Nederland daarentegen veroorzaakten nieuwe belastingen een daling van 15 procent. Landen van buiten de Europese Unie, meer bepaald IJsland, Zwitserland en Noorwegen, stegen in februari met 6,6 procent en sinds januari met 7,9 procent.

Volkswagen op kop

Deze dertigste groeimaand op rij kwam vooral de groep Fiat Chrysler Automobiles ten goede, met een groei van 22,9 procent tegenover een jaar geleden en 24,4 procent voor het merk Fiat zelf. De meeste grote merken noteerden een groei met twee cijfers, in het bijzonder Daimler, Volvo, Ford en Opel. Maar dat is niets in vergelijking met de Jaguar-groep, die 60 procent klimt dankzij nieuwe modellen. Bij de Volkswagen-groep vertraagt de groei (+7,7%), maar de Duitsers blijven wel op kop van de markt. Het schandaal met de sjoemeldiesels heeft vooral het merk Volkswagen beïnvloed.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten