De sportiefste Mini-modellen dragen de JCW-badge, kort voor John Cooper Works. De krachtigste van het lot is de Mini GP, een tot 3.000 exemplaren beperkte hot hatch die aangedreven wordt door een 306 pk sterke 2 liter-turbobenzine van BMW-makelij. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in nauwelijsk 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 265 km/u. En aan die supersportieve focus wil Mini niet tornen. Maar John Cooper Works zou wel een eigen identiteit kunnen krijgen en zich ontwikkelen tot een volledig elektrisch aangedreven submerk. Dat zegt Mini-baas Bernd Körber.
Nieuw is deze strategie niet. Want Seat is zoiets van plan met Cupra en Volkswagen met de R-sportmodellen van het merk. Het grote voorbeeld zou Polestar zijn, dat ooit begon als onafhankelijke Volvo-tuner en via de autosport evolueerde naar een apart merk binnen de omvangrijke Geely-groep. Het is niet duidelijk hoe ver Bernd Körber wil gaan. Gaat het om een aparte lijn, gaat het om aparte modellen of gaan het om aparte modellen onder de JCW- en niet onder de Mini-noemer? Wordt vervolgd!
Bron: Auto Express
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!