Kia kan mooie cijfers naar voren schuiven voor 2016, één maand voor het jaar voorbij is. Het Koreaanse merk verkocht dit jaar al meer dan 400.000 auto’s in Europa (406.670), wat meer is dan in heel 2015. De Koreanen bezetten daarmee een marktaandeel van 2,9 procent (2,8 procent in 2015), al was het oorspronkelijke doel voor 2016 3 procent. Maar december is nog niet voorbij, dus er is nog niets verloren.
Niro, Sportage en Optima
Kia is erg tevreden met de verkoopcijfers van zijn hybride cross-over Niro, die op de markt kwam in juli van dit jaar, met “meer dan 23.000 bestellingen”. De Sportage is de echte gangmaker van het aanbod met meer dan 105.000 verkochte exemplaren. Ook de Optima doet het goed, vooral dan de Sportswagon-versie, die al 65 procent van de omzet van het model vertegenwoordigt.
Wereldwijd
Ook in de rest van de wereld boert Kia goed. Zo werden in november 283.600 auto’s van het merk verkocht, wat 9,1 procent meer is dan in november 2015. De groei komt vooral van Noord-Amerika (+ 15,7 procent) en China (+ 12,8 procent). Sinds het begin van het jaar vonden 2.738.214 nieuwe Kia’s een eigenaar. Het bestverkochte model van het merk over de hele wereld was in november van dit jaar de Cerato (ook bekend als Forte of K3).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!