Het gaat steeds beter met Lada. Het nettoverlies van 44,8 miljard roebel (zo’n 639 miljoen euro) van 2016 is gedaald tot 9,7 miljard roebel (ongeveer 135 miljoen euro) in 2017. Een knappe ommezwaai, te danken aan de heropleving van de Russische autoverkoop. Na 4 jaar crisis doet deze frisse wind deugd voor Avtovaz (Lada), omdat de markt vooral gunstig is geweest voor plaatselijke merken. Lada kon bovendien rekenen op een groei van zijn export. Zo is het zakencijfer van de constructeur toegenomen met 22 procent tot een totaal van 225,7 miljard roebel (ongeveer 3,2 miljard euro). Lada hoopt in 2018 zelfs weer winst te kunnen maken.
Herstructurering
Het goede nieuws uit Togliatti is ook de vrucht van de herstructurering en de kapitaalinjectie door Renault vanaf 2014 (nadat het in 2007 aandeelhouder was geworden). Deze behoorlijk radicale politiek heeft de kosten weten te beperken in een periode waarin de verkoopcijfers in Rusland sterk waren gezakt, tussen 2012 en 2016. Nu de markt herleeft, zit Renault in een erg voordelige positie. Temeer omdat het Lada-gamma is opgefrist met nieuwe modellen, waaronder de X-Ray (foto). Na Dacia zou Lada zo een nieuwe troef voor de groep kunnen worden in opkomende markten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!