Lada zag zijn verkoop in Rusland in juli met 4 procent toenemen, terwijl de totale automarkt er voor de negentiende maand op rij zijn pluimen laat. In juli daalde de verkoop in Rusland nog met 17%. De consumenten treuzelen duidelijk met hun beslissing om een nieuwe auto te kopen. Automotive News Europe stelt dat Lada’s goede vormpeil op de thuismarkt te danken is aan de nieuwe modellen die meer westers georiënteerd zijn: de XRay en de Vesta. Een productstrategie die zijn vruchten afwerpt, want volgens Lada zelf verkopen de nieuwe modellen zelfs boven de verwachtingen die het merk had. Zo was de Vesta in juli het vierde beste verkochte model in Rusland.
Naar voorbeeld van Dacia
De Vesta, een compacte berline, is vorig jaar in november gelanceerd. De XRay crossover is jonger, hij dateert nog maar van februari. Beide Lada’s vloeiden uit de pen van een Volvo-ancien: Steve Mattin. AvtoVaz, de groep achter Lada, maakt deel uit van de RenaultNissan-alliantie. Zo komt het dat de Lada’s het BO-onderstel van Dacia gebruiken. In de catalogus van Lada kom je ook de Largus tegen, een kopie van de Dacia Logan MCV. De verkoop van de oudere Ladamodellen loopt overigens nog steeds door, zoals de Kalina, de Priora en de ‘4x4’, de nieuwe naam van de Niva.
Zuchten bij de concurrentie
Het marktaandeel van Lada haalt in het eerste semester van 2016 19,8%. Dat is 0,8 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Een goede gezondheid die in schril contrast staat met die van de buitenlandse concurrenten. Kia, nummer twee in Rusland, incasseerde in juli een klap van -11%. Hyundai zag 12% van zijn verkoop verloren gaan. Renault, op de vierde plaats, duikt 8% naar beneden. Ook andere Westerse merken zien af: Ford (-7%) en VW (-2%). Uitzondering op die regel is Skoda, dat een +12% mag koesteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!