De instorting van de Russische automarkt is een zware dobber voor AvtoVaz, de constructeur achter het merk Lada. Zodanig dat het zelfs de directie laat wankelen. De holding Alliance Rostec Auto BV, die de Russische constructeur beheert, heeft via een persbericht aangekondigd dat grote baas Bo Inge Andersson zijn ontslag gepland heeft. Andersson, die sinds eind 2013 de functie van CEO van AvtoVaz waarnam, was de eerste niet-Rus aan de top van Lada. Zijn opvolger zal aangewezen worden op 15 maart tijdens een raad van bestuur.
Corruptie en instorting
Het vertrek van de CEO van AvtoVaz, dat onder het beheer van de Renault-Nissan-Alliantie valt, is ingegeven door de instorting van de Russische automarkt. Lada werd daardoor verplicht tienduizenden werknemers te ontslaan. Andersson is er ook niet in geslaagd om slecht georganiseerde en weinig betrouwbare of corrupte onderaannemers in het gareel te laten lopen. Resultaat: AvtoVaz zag zijn verlies in februari verdriedubbelen tot 73,85 miljard roebel (930 miljoen euro).
Uitdaging
De situatie van de Russische autosector zou er in de komende maanden niet op verbeteren. De lage oliekoers en de internationale sancties naar aanleiding van de Oekraïense crisis zouden blijven aanhouden en de Russische economie blijven vertragen. De opvolger van Bo Andersson zou als belangrijkste missie hebben de reorganisatie van AvtoVaz verder te zetten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!