Pawan Goenka, algemeen directeur van Mahindra & Mahindra, verklaarde aan het persagentschap Reuters dat de Indische groep een andere strategie in gedachten heeft voor SsangYong. Het Koreaanse merk, dat sinds 2011 onder Indische vleugels actief is, had de markt in de Verenigde Staten moet veroveren, maar dat project werd nu uitgesteld. Mahindra verkiest zich te concentreren op de Chinese markt om het op drie na grootste automerk van Korea nieuw leven in te blazen, dat op het moment van de overname op de rand van het bankroet stond.
Nog geen joint venture
China zou beter passen in de strategie van de Indiërs, meer bepaald omdat SsangYong – in tegenstelling tot in de VS, waar alles nog opgebouwd moet worden – al aanwezig is in China. Anderzijds voert SsangYong voorlopig enkel nog maar auto’s in vanuit Zuid-Korea, via een lokale Chinese invoerder – een fiscaal onvoordelige manier, die beboet wordt door de Chinese overheden. De constructeur zou echter in onderhandeling zijn met kandidaat-partners om een joint venture te creëren om ter plaatse wagens te kunnen bouwen en beter gewapend te zijn om de Chinezen te verleiden.
Verliesmakend
SsangYong heeft dringend betere cijfers nodig, want ondanks een goed laatste kwartaal en een stijgend omzetcijfer werd het jaar 2015 afgesloten met een nettoverlies van 61,9 miljard won (45,6 miljoen euro). Een verlies dat vooral te wijten is aan een exportcijfer dat lager lag dan verwacht, want in Zuid-Korea zelf doet de SUV Tivoli het zeer goed. Overigens mag Mahindra zijn prioriteiten dan al hebben bijgesteld, het idee om ook voet aan wal te zetten in Noord-Amerika is niet helemaal van tafel geveegd: de Indiërs noemen Amerika “de toekomst” en China “het heden”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!