Het zijn geen mooie jaren voor Maserati tegenwoordig. Het laatste jaar heeft het merk 36.500 auto’s verkocht, wat veel minder is dan de doelen die Sergio Marchionne voorop had gesteld in 2014 (75.000 stuks/jaar). De afwezigheid van nieuwigheden en het verouderende gamma staan zeker aan de basis van deze daling, maar de gekozen strategie zou ook niet de juiste zijn. De nieuwe baas van FCA, Mike Manley, wilde Maserati wat lager plaatsen op de markt, een beetje zoals Porsche.
Maar nu heeft Mike Manley gezegd dat hij het geweer van schouder verandert: “we willen niet lager gaan, we willen hoger gaan”. Daardoor is er geen sprake meer van goedkopere producten van Maserati, maar een gamma met modellen van een hoge waarde. Dat betekent dat de kleinste SUV, die onder de Levante zou komen, waarschijnlijk nooit het levenslicht zal zien. Nu wil Maserati eerder marge maken op zijn modellen, in plaats van op volume te spelen. De komst van de Alfieri in 2020 zal ons tonen of het merk in zijn opzet slaagt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!