Net als alle constructeurs onderwerpt Mercedes zijn prototypes aan de zwaarst mogelijke tests vóór een model zijn weg naar de showroom vindt. De klimaattests verlopen in de droogste of koudste regio's van deze planeet. Mercedes wil zo'n uitjes nog niet zien verdwijnen, maar wil in de eerste plaats wel gebruikmaken van het comfort van klimaattunnels. Het nieuwe complex in Sindelfingen, dicht tegen Stuttgart (Duitsland), is een simulator die weersomstandigheden op ware grootte kan creëren met behulp van twee klimaattunnels (een warme en een koude). Maar ook enorme ventilators en 32 lampen om de lichtsterkte van de zon te kunnen nabootsen.
De wagens kunnen in de simulator onderworpen worden aan praktisch alle klimaattypes die je onderweg kan tegenkomen: een helse hitte, koude zoals je die aan de poolkappen kan meemaken, een droge woestijnlucht, een drukkende vochtigheidsgraad zoals in de tropen, motregen, woeste buien, smeltende sneeuw, sneeuwstormen, een briesje, een storm, een orkaan, een bewolkte hemel of een schitterende zon in een blauwe lucht. De koude tunnel kan gaan van -40 graden Celsius tot 40 graden Celsius, terwijl de warme tunnel 10 graden Celsius tot 60 graden Celsius aankan. Als een auto tests ondergaat, dan bevindt hij zich ook een realistische luchtstroom dankzij de windturbines. Bovendien is het mogelijk de vochtigheidsgraad te regelen tussen de 5 en de 95 procent, zowel in de koude als in de warme tunnel.
Het 18 meter hoge gebouw beschikt over talloze sensoren en twee testbanken, één per tunnel. Het totale ondersteunde vermogen bedraagt 600 kW, en gedurende een beperkte tijdspanne is zelfs 780 kW mogelijk. De rolbanken kunnen een topsnelheid van 265 km/h halen. Die hebben een kracht van 12.000 Newton per as, met een maximum van 20.000 Newton in overdrive. Ze kunnen een gewicht van 1 ton in 1 seconde naar 72 km/h brengen. Tijdens remtests genereren de rollen een gelijkaardige negatieve kracht. Als de wagen de rollen aandrijft, dan wordt de kracht gerecupereerd als elektriciteit voor het interne netwerk. Al dat gereedschap zorgt ervoor dat de weerstand van de materialen en de apparatuur getest kan worden in extreme omstandigheden en dat de prototypes al verder gevorderd zijn eens ze aan de wegtests toe zijn. En het kan ook dienen om eventuele defecten op te sporen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!