Misschien is BMW kopiëren, dat smakelijk veel winst maakt met zijn motorfietsafdeling, toch niet zo makkelijk als gedacht… Nadat Audi, dat nog aan de dieselgate hangt, Ducati wil verkopen, is het nu aan Daimler om het idee vaarwel te zeggen om ooit zelf motorfietsen te bouwen. Nadat het in oktober 2014 25% van de Italiaanse tweewielerfabrikant MV Agusta verwierf, pakte Mercedes op het salon van Frankfurt in 2015 nog uit met een F3 800 in AMG-kleuren. Toen nog zag Mercedes MV Agusta als de toegangspoort tot de wereld van sportieve topklassemotoren.
De droom is voorbij
Maar vandaag, nauwelijks tweeëneenhalf jaar na de overname van een kwart van de aandelen van het Italiaanse bedrijf, keert Mercedes op zijn stappen terug. Anderzijds heeft de familie Castiglioni, die aan het hoofd staat van MV Agusta, de Duitse autobouwer ook nooit de volledige controle over het motormerk in handen gegeven. Een investeringsfonds met Russische roots, ComSar Invest, heeft de aandelen van Mercedes overgekocht. Dit investeringsfonds is zelf een dochteronderneming van de Black Ocean-groep die vorig jaar ook al in de buidel tastte om het afgesloten akkoord voor een kapitaalverhoging bij MV Agusta in de praktijk om te zetten. Na deze jongste transactie was het Italiaanse “Holding MV Agusta” in persbericht maar wat blij dat “het de 25% aandelen in handen van Mercedes-AMG terug had kunnen overnemen”. Voor Audi, dat voor de duidelijkheid de volle 100% van de Ducati-aandelen in handen heeft, is de overgang een stuk complexer en verloopt daarom langzamer…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!