Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Mercedes verkoopt zijn aandelen in MV Agusta

Geschreven door Jean-François Christiaens op 27-07-2017

Gedaan met spelen: Mercedes-AMG bergt zijn plannen op om een motorfiets te bouwen. Althans, Mercedes verkocht zonet alle aandelen die het had in de Italiaanse motorfietsbouwer MV Agusta.

Misschien is BMW kopiëren, dat smakelijk veel winst maakt met zijn motorfietsafdeling, toch niet zo makkelijk als gedacht… Nadat Audi, dat nog aan de dieselgate hangt, Ducati wil verkopen, is het nu aan Daimler om het idee vaarwel te zeggen om ooit zelf motorfietsen te bouwen. Nadat het in oktober 2014 25% van de Italiaanse tweewielerfabrikant MV Agusta verwierf, pakte Mercedes op het salon van Frankfurt in 2015 nog uit met een F3 800 in AMG-kleuren. Toen nog zag Mercedes MV Agusta als de toegangspoort tot de wereld van sportieve topklassemotoren.

De droom is voorbij

Maar vandaag, nauwelijks tweeëneenhalf jaar na de overname van een kwart van de aandelen van het Italiaanse bedrijf, keert Mercedes op zijn stappen terug. Anderzijds heeft de familie Castiglioni, die aan het hoofd staat van MV Agusta, de Duitse autobouwer ook nooit de volledige controle over het motormerk in handen gegeven. Een investeringsfonds met Russische roots, ComSar Invest, heeft de aandelen van Mercedes overgekocht. Dit investeringsfonds is zelf een dochteronderneming van de Black Ocean-groep die vorig jaar ook al in de buidel tastte om het afgesloten akkoord voor een kapitaalverhoging bij MV Agusta in de praktijk om te zetten. Na deze jongste transactie was het Italiaanse “Holding MV Agusta” in persbericht maar wat blij dat “het de 25% aandelen in handen van Mercedes-AMG terug had kunnen overnemen”. Voor Audi, dat voor de duidelijkheid de volle 100% van de Ducati-aandelen in handen heeft, is de overgang een stuk complexer en verloopt daarom langzamer…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten