Om zijn positie als nummer één in Europa te consolideren zal Michelin de komende maanden moeilijke keuzes moeten maken. “Om zijn positie als belangrijkste fabrikant te behouden en zijn groei in Europa verder te zetten wil Michelin zijn positie consolideren rond producties met een grote toegevoegde waarde”, zo verduidelijkt de groep uit Clermont-Ferrand. Het is duidelijk: er hangt een herstructurering in de lucht. En dus zullen er winnaars en verliezers zijn.
Duitsland zal afzien
Het Franse grondgebied zal niet geraakt worden door deze nieuwe keuzes van de fabrikant, maar Duitsland zou wel eens het gelag kunnen betalen, want Michelin is van plan om de site van Pneu Laurent in Oranienburg te sluiten. De fabrikant rechtvaardigt dit als volgt: “Al verschillende jaren hebben de concurrentiële context en de economische crisis de Europese bandenmarkt grondig beïnvloed, en dan in het bijzonder de markt van de nieuwe hergebruikte vrachtwagenbanden. Andere markten zullen echter profiteren van de reorganisatie, bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Italië, waar een investering van 265 miljoen euro zal worden gedaan om de industriële tools en het logistieke netwerk te moderniseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!