Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / NanoFlowCell Quantino: 100.000 kilometer, maar…

Geschreven door Olivier Maloteaux op 29-08-2017

… nog steeds niets concreet voor deze elektrische auto die zijn stroom zelf produceert op basis van geïoniseerde vloeistoffen.

Het Liechtensteinse bedrijf NanoFlowCell meldt trots zonder technische problemen de kaap van de 100.000 kilometer op de openbare weg te hebben gerond met zijn prototype Quantino. We brengen nog even in herinnering dat het bijzondere van deze elektrische auto er hem in zit dat hij zijn eigen stroom aanmaakt. Niet op basis van waterstof, maar van twee geïoniseerde (niet-brandbare) vloeistoffen die elk in een tank van 95 liter zijn opgeslagen. Door ze met elkaar te mengen, ontstaat een chemische reactie waarbij stroom vrijkomt volgens het Flowcell-proces, een techniek die in de jaren 1970 door de NASA is uitgevonden.

Niet-geverifieerd

Sinds het bedrijf in 2013 werd opgericht, is de techniek verder verfijnd en vandaag kan NanoFlowCell een vermogen van 80 à 90 kW (109 à 122 pk) ontwikkelen zonder supercondensatoren. De elektromotoren werken onder lage spanning (48 Volt of 9 keer minder dan een klassieke elektrische auto) en de Quantino, die leeg slechts 685 kilo weegt, zou van 0 naar 100 km/h op trekken in 5 seconden en een topsnelheid halen van 200 km/h. Met zijn twee vloeistoftanks vol zou hij tot 1.000 kilometer ver geraken. Maar dat zijn waarden die het bedrijf zelf aankondigt en die nog niet door externe bronnen konden worden geverifieerd. We zouden het graag eens in de praktijk uitproberen…

Geen echte constructeur

Op dit moment heeft NanoFlowCell enkel prototypes gemaakt. Het bedrijf geeft vandaag trouwens aan dat het niet het doel heeft om een zelfstandige autobouwer te worden, maar wel om zijn technologie onder licentie te verkopen aan grote groepen. Maar veel concreet nieuws is er op dat vlak tot op heden nog niet te melden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten