Begin 2021 kondigde de USPS trots aan dat ze een opvolger hadden gevonden voor de stokoude Grumman LLV, die al sinds 1987 dienst deed als postbus en die dus zowel qua veiligheid als qua milieuvriendelijkheid hopeloos gedateerd was. De keuze voor zijn opvolger viel op deze Next Generation Delivery Vehicle (NGDV) van Oshkosh Defense, dat voornamelijk gespecialiseerd is in het bouwen van trucks voor het leger. Een contract van maar liefst 11,3 miljard dollar (9,85 miljard euro) voor maximaal 165.000 busjes.
28 liter per 100 km
Bij de presentatie van de NGDV werd er aangekondigd dat de busjes zowel op benzine als met een elektrische aandrijflijn zouden kunnen rijden. Nu blijkt dat de USPS, die al vaker in opspraak is gekomen de afgelopen jaren, helemaal geen zin heeft om de elektrische variant te kopen omdat die te duur zou zijn in aanschaf. De benzinevariant is echter ook geen spaarzaamheidswonder: met de airco aan zou het verbruik oplopen tot 28 l/100 km, amper zuiniger dan zijn voorganger.
Tot 2033 in productie
Deze cijfers komen uit een onderzoek van de Amerikaanse milieudienst EPA, die zijn rapport pas klaar had nadat de USPS al een aanbetaling van 480 miljoen dollar (418 miljoen euro) had gedaan bij Oshkosh. Bovendien zouden de nieuwe postbusjes over een periode van 10 jaar worden gebouwd, waardoor de laatste benzineslurpers pas in 2033 van de band zouden rollen, wanneer het grootste deel van de transportindustrie al geëlektrificeerd zou moeten zijn volgens het plan van president Biden. Zeker wat betreft de overheidsvoertuigen.
Milieuvriendelijkere alternatieven
Enkele Democratische parlementsleden en het Witte Huis vragen nu ook om de aankoop van deze postbusjes op benzine te annuleren en te kijken voor een meer milieuvriendelijke oplossing. Gezien het vele optrekken en weer afremmen zou een hybride of elektrische aandrijflijn logischer zijn op de meeste plekken. Voor de meer afgelegen plekken zou waterstof ook een oplossing kunnen zijn. Maar of het conservatieve hoofd van de USPS daar gehoor aan zal geven, is een andere vraag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!