Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Nieuwe Amerikaanse postbus blijkt dure flop

Geschreven door Yeelen Möller op 04-02-2022

Een jaar geleden was de Amerikaanse postdienst USPS nog trots op zijn nieuwe postbusje. Maar nu blijft dat het nieuwe model even onzuinig is als zijn 35 jaar oude voorganger...

Begin 2021 kondigde de USPS trots aan dat ze een opvolger hadden gevonden voor de stokoude Grumman LLV, die al sinds 1987 dienst deed als postbus en die dus zowel qua veiligheid als qua milieuvriendelijkheid hopeloos gedateerd was. De keuze voor zijn opvolger viel op deze Next Generation Delivery Vehicle (NGDV) van Oshkosh Defense, dat voornamelijk gespecialiseerd is in het bouwen van trucks voor het leger. Een contract van maar liefst 11,3 miljard dollar (9,85 miljard euro) voor maximaal 165.000 busjes.

28 liter per 100 km

Bij de presentatie van de NGDV werd er aangekondigd dat de busjes zowel op benzine als met een elektrische aandrijflijn zouden kunnen rijden. Nu blijkt dat de USPS, die al vaker in opspraak is gekomen de afgelopen jaren, helemaal geen zin heeft om de elektrische variant te kopen omdat die te duur zou zijn in aanschaf. De benzinevariant is echter ook geen spaarzaamheidswonder: met de airco aan zou het verbruik oplopen tot 28 l/100 km, amper zuiniger dan zijn voorganger.

Tot 2033 in productie

Deze cijfers komen uit een onderzoek van de Amerikaanse milieudienst EPA, die zijn rapport pas klaar had nadat de USPS al een aanbetaling van 480 miljoen dollar (418 miljoen euro) had gedaan bij Oshkosh. Bovendien zouden de nieuwe postbusjes over een periode van 10 jaar worden gebouwd, waardoor de laatste benzineslurpers pas in 2033 van de band zouden rollen, wanneer het grootste deel van de transportindustrie al geëlektrificeerd zou moeten zijn volgens het plan van president Biden. Zeker wat betreft de overheidsvoertuigen.

Milieuvriendelijkere alternatieven

Enkele Democratische parlementsleden en het Witte Huis vragen nu ook om de aankoop van deze postbusjes op benzine te annuleren en te kijken voor een meer milieuvriendelijke oplossing. Gezien het vele optrekken en weer afremmen zou een hybride of elektrische aandrijflijn logischer zijn op de meeste plekken. Voor de meer afgelegen plekken zou waterstof ook een oplossing kunnen zijn. Maar of het conservatieve hoofd van de USPS daar gehoor aan zal geven, is een andere vraag.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten