Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / NIssan sluit en verkleint in Europa

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-05-2020

Nissan verkeert in slechte papieren en moet saneren en besparen om te overleven. Europa wordt daarbij geviseerd met het schrappen van bepaalde modellen en de sluiting van zijn fabriek in Barcelona.

Nissan moet ballast lossen in Europa. De constructeur heeft de sluiting aangekondigd van zijn fabriek en twee extra locaties in Barcelona (Spanje) waar 3.000 mensen worden tewerkgesteld. Spanje is zwaar geraakt door het coronavirus en de fabriek ligt ondanks de versoepelde maatregelen nog steeds stil door een staking van een deel van het personeel... wiens toekomst nog wat donkerder is geworden. De aankondiging van de sluiting werd slecht ontvangen door de lokale en nationale autoriteiten. De minister van Buitenlandse Zaken Arancha Gonzalez zei op de nationale radio: "We betreuren deze beslissing van Nissan om niet alleen Spanje, maar ook Europa te verlaten".

Nog steeds in Europa

Toch is Nissan nog niet definitief weg van onze contreien. De Sunderland-fabriek in het Verenigd Koninkrijk blijft voorlopig open. Het gamma van de Japanse constructeur wordt hier wel kleiner. Geen stadswagens (Micra) of compacte wagens meer voor ons. De Europese catalogus zal zich volledig richten op SUV's en elektrische modellen. Nissan heeft daarbij niet veel keus. De financiële situatie van het bedrijf is slecht. De constructeur wordt in 2019-2020 geconfronteerd met een kolossaal verlies van 671,2 miljard yen (5,7 miljard euro). Er moet dus een nieuwe strategie en een reorganisatie komen. En dus ook een kleinere hoeveelheid personeel, een kleiner aanbod en minder productie. Het merk gaat zich meer richten op Noord-Amerika, China en Japan. Het verlaat Zuid-Korea en sluit ook een site in Indonesië. Deze beslissingen maken ook deel uit van een reorganisatie van de Alliantie, waar de rollen van Renault, Nissan en Mitsubishi worden verdeeld in geografische zones volgens de sterkste merken in die zones.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten