Porsche is geen kleine speler meer. Het merk verkoopt meer dan 200.000 auto’s per jaar, wat absoluut uitzonderlijk is voor een prestigemerk. Maar nu de Macan het leeuwendeel van de verkoop op zich neemt, begint de groei de jongste jaren een beetje te stagneren. Dat is ook logisch aangezien het modelaanbod beperkt is. Oliver Blume erkent in een interview met onze collega's van Autocar dat “hogere verkoopcijfers niet zo belangrijk zijn voor Porsche. We hebben de voorbije jaren een mooie groei neergezet, maar het aantal auto’s is minder belangrijk dan de behoeften van de klant. Een groei van 5 procent per jaar zou gezond zijn, maar Porsche zal nooit een volumemerk worden. We analyseren verschillende segmenten waar de klantennoden zouden liggen. Na de Macan hebben we een model nodig in een nieuw segment, namelijk het elektrische. Dat is de volgende stap”, zo verklaarde hij.
20.000 per jaar
Blume blijft rustig onder de elektrische toekomst en zegt dat dit soort auto door toekomstgerichte “early adopters” zal worden gekocht. Hij mikt op 20.000 exemplaren van de Mission E per jaar. En hij maakt er ook geen geheim van dat er een elektrische 911 komt, al voegt hij meteen toe dat de meest iconische der Porsches ook over 10 tot 15 jaar nog steeds een verbrandingsmotor zal hebben. Al sluit dat niet uit dat hij op een bepaald moment een hybride wordt. “Er komen nog plug-in hybrides in afwachting van een volledig elektrische versie”, zo verklapt Blume.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!