Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Plug-in hybrides populair

Geschreven door Tony Verhelle op 21-01-2016

In 2015 werden in ons land 2.551 plug-in hybrides verkocht, dubbel zoveel als elektrische auto’s, en de winnaar is… de Porsche Cayenne 3.0 S e-Hybrid.

Meer dan 2.550 plug-in hybrides, dat is 3 keer zoveel als het jaar voordien. De meest populaire van dit nieuwe type aandrijving (5 jaar geleden werd er in België nog geen enkele PHEV verkocht) is met grote voorsprong de Porsche Cayenne plug- in hybride, met 787 exemplaren, 3 keer zoveel als de tweede en de derde in de rij, de Volvo V60 Twin Engine en de BMW i3 REX (die als plug-in wordt beschouwd).

De reden hiervoor is niet ver te zoeken. De hogere prijs van de modellen (tegenover hun “gewoon” op verbrandingsmotor rijdende soortgenoten) wordt ruimschoots gecompenseerd door het fiscale gunstregime waarmee ze in een bedrijfswagenomgeving worden behandeld (100% aftrekbaarheid). Zoveel te beter zou je kunnen zeggen, want als er ook door de “dikke” auto’s veel minder wordt uitgestoten kan dat alleen maar bijdragen tot een gezondere omgeving.

Discipline gevraagd

Maar daar wringt nu juist het schoentje. Een hybride constructeur van het eerste uur zoals Toyota is een zeer koele minnaar van de plug-in hybride technologie. Want wat blijkt: plug–in hybride gebruikers verzuimen nogal eens in te pluggen, “want we kunnen toch op benzine/diesel” rijden”. Het aandeel van deze “luie” bestuurders verhoogt evenredig met de prijs van de auto. Met andere woorden, de aankoop van een dure plug-in hybride wordt overwogen omwille van het belastingvoordeel en niet omwille van zijn mogelijk veel lagere uitstoot. Zo schiet het hele opzet natuurlijk zijn doel voorbij.

Niet alleen de voor dit soort auto’s overdreven voordelige fiscale regelgeving (want gebaseerd op volledig achterhaalde verbruiksnormen) is daarbij met de vinger te wijzen, ook de constructeurs hebben boter op het hoofd: de meeste plug-ins zijn namelijk dure topmodellen in het gamma die de gegoede automobilist aanspreken, niet de fervente cijferaar die een zo laag mogelijk verbruik wil realiseren. Plug-in hybrides worden vandaag vermarkt als sportieve topauto’s met als nevenaspect een mogelijk laag verbruik. In de praktijk komt daar jammer genoeg weinig van in huis. Wij roepen dan ook elke PHEV-bezitter op om vanaf nu de nodige discipline aan de dag te leggen om telkens weer in te pluggen, om het even waar en wanneer dit mogelijk is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten