De transitie naar de elektromobiliteit dwingt constructeurs tot flink wat veranderingen, zowel qua technologie als qua infrastructuur en personeel. Dat vereist ook dat heel wat functies binnen het bedrijf veranderen en dat op middellange termijn andere jobs verdwijnen. Porsche ontsnapt niet aan die regel en zal dus een deel van zijn personeel moeten heroriënteren door de komst van modellen als de puur elektrische Taycan. Dat is een netelige taak voor een merk dat gekend staat om de vrijgevigheid naar het personeel en om zijn industriële en financiële gezondheid.
Werknemers 2.0
Door enerzijds de komst van nieuwe connectiviteitstechnologie en anderzijds de overstap naar een grotendeels of zelfs volledig elektrische mobiliteit verandert de fysionomie van autobouwers. De nood aan personeel met kennis van spitstechnologie, informatica en elektronica neemt toe, maar tegelijk is minder handkracht nodig. Daarom moeten betrokken personeelsleden worden geheroriënteerd. Ofwel volgen ze een opleiding om in dienst te kunnen blijven, ofwel worden ze begeleid in de zoektocht naar een nieuwe functie buiten het merk.
Andreas Haffner, HR-directeur bij Porsche, vertelde aan onze collega’s van Automobilwoche dat ingrijpende structurele wijzigingen noodzakelijk zijn: “Laat ons het voorbeeld van de informatica noemen. In de toekomst komt het rekenvermogen niet meer uit je eigen databank maar uit de cloud. Op die manier kunnen werknemers zich richten op jobs met een betere kwaliteit, zoals bijvoorbeeld data-analyse of codering in kunstmatige intelligentie”.
De veranderingen zullen bijna een kwart van het personeel van het merk treffen, of iets meer dan 5.000 mensen. Haffner wil het smetteloze imago van het merk op het vlak van respect voor het personeel vrijwaren: “De bedoeling is om zoveel mogelijk werknemers aan boord te houden dankzij een strategisch competentiebeheer, en om voor iedereen een aangepaste taak te vinden”.
Deze vaststelling geldt trouwens niet enkel voor Porsche maar zal ook bij alle historische autobouwers komen. Enkel elektrische startups en dochterbedrijven zoals Tesla of Polestar – om maar de twee meest gekende te noemen – zullen ontsnappen aan deze noodzaak om het personeel te heroriënteren omdat zij zijn opgericht volgens een industrieel en technologisch model dat al volledig op elektromobiliteit is gericht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!