Een nieuwe Panamera, daarna een nieuwe Cayenne. En binnenkort volgt de facelift van de Macan. Maar geen dieselmotoren meer sinds het begin van 2018. En die tijdelijke ban wordt permanent, bevestigt Porsche nu. De schuld van de striktere emissietests en de tanende populariteit, geeft de Duitse constructeur toe. Vorig jaar vertegenwoordigden die dieselvarianten zo'n 12% van de globale Porsche-verkoop, dus onbelangrijk kan je ze evenmin noemen.
Oliver Blume, ceo: "Porsche is niet tegen diesel, simpelweg omdat het ook vandaag een relevante en belangrijke aandrijftechnologie blijft. Maar voor een sportwagenconstructeur speelt diesel niet meer dan een bijrol, zodat we tot de conclusie kwamen dat onze toekomst een dieselvrije toekomst is. Uiteraard zullen we onze bestaande dieselklanten bedienen met het professionalisme dat ze van ons verwachten."
De focus lag al een tijdje op de elektrificatie van de toekomstige modellen. En dan hebben we het niet alleen over de elektrische Porsche Taycan, die binnenkort in productietrim verschijnt. Maar over alle toekomstige modellen, inclusief de volgende 911-generatie. Tegen 2025 zou de helft van het portfolio over een hybride of elektrische aandrijflijn beschikken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!